Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Streaming lagg på TV - treghet nettverk - Google Mesh


Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter veldig med lagg under streaming. Spesielt på TV2 Sumo og NRK. Netflix er stort sett ok. Men ingen selvfølge.

Måler 500/500mps.

Gjelder kun på Samsung Qled tv 2020mod.

Tvn er kablet. Har samme feil på wifi. Gjelder ikke Samsung Led 2018mod - som er koblet via annen switch, nærmere.

Koblet på følgende vis:

Fiberlev. -> google mesh -> switch -> switch -> TV

 

Switchene er gigabyte. Kablene er cat6 eller 5e

 

Forslag? Takker:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For alt man vet er det en dårlig kabel. Ville prøvd å koble en PC til på samme kabelen. 

Hvis svitsjene har LEDs på portene, kan jo det også være en rask test for å se om det er 10, 100 eller 1000 Mbps-forbindelse. Kan jo dog være at TV-en kun støtter 100 Mbps, uten at det er noe flaskehals. 

Det er svitsjer uten innstillingsmuligheter? Årsaken til at jeg spør er fordi jeg ganske nylig tok i bruk en svitsj jeg ikke hadde brukt på en god stund, og sist den ble brukt var til et testformål. Da hadde jeg satt ned hastigheten på en av portene til 10 Mbps. Dette hadde jeg naturligvis glemt helt (og i mitt tilfelle brukte jeg denne porten til uplink til alt som stod i tv-benken....)

Mener å huske det var en egen Speedtest.net-app tilgjengelig på Samsung-tv-en. Eller brukte jeg speedtest.net i nettleseren kanskje? Mulig det også er speedtest-funksjonalitet inn i hjelp-seksjonen på Netflix-appen. 

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Kan fort være det er TV'en som kun støtter Fast Ethernet/100Mbps; googlet litt og det er overraskende mange treff fra diverse forum/reddit/osv der folk spør om Samsung TV'en fra 2019/osv virkelig kun støtter FE/100Mbps - men vanskelig å bruke dette som fasit for ditt tilfelle - men det kan jo gi en pekepinn. 

Hadde det ikke vært for at min egen Samsung TV er fra 2010/2011 skulle gjerne brukt den for å bekrefte dette da den også kun støtter FE/100Mbps. Siden den er såpass gammel hadde jeg kanskje forventet at dette er noe Samsung hadde gjort noe med da det er ekstrem forskjell i tilbud på strømmefronten nå kontra den gang da. 

Ville gjort som @NULL foreslår og sjekket hvordan LED på tilkoblet svitsj lyser opp hvis du har en svitsj som har forskjellige farger/kombinasjoner på LED for forskjellige tilkobling.

Lenke til kommentar
1 hour ago, sorthull said:

Kan fort være det er TV'en som kun støtter Fast Ethernet/100Mbps; googlet litt og det er overraskende mange treff fra diverse forum/reddit/osv der folk spør om Samsung TV'en fra 2019/osv virkelig kun støtter FE/100Mbps - men vanskelig å bruke dette som fasit for ditt tilfelle - men det kan jo gi en pekepinn. 

Hadde det ikke vært for at min egen Samsung TV er fra 2010/2011 skulle gjerne brukt den for å bekrefte dette da den også kun støtter FE/100Mbps. Siden den er såpass gammel hadde jeg kanskje forventet at dette er noe Samsung hadde gjort noe med da det er ekstrem forskjell i tilbud på strømmefronten nå kontra den gang da. 

Men for hvilke bruksområder er 100Mbps en flaskehals for TV-en? Klarer ikke helt å se det at 100Mbps Ethernet per spesifikasjon her skulle være noe problem. 

Lenke til kommentar

Det at TV’en kun har støtte for 100 Mbps skal ikke være noe problem i seg selv ved avspilling i f.eks Netflix. Har kun 100 Mbps selv på TV’en. Ser både Netflix og alt ute problemer. Eneste som kan være er hvis en skal spille/streame av ren blu-ray (UHD) film, da kan det enkelte ganger slite, men stort sett ikke da heller. Hadde en sagt 10 Mbps så hadde det vært en helt annen sak 😀

Vanskelig å si, men som tidligere nevnt så kan det være noe galt med kabelen? Switchen kan stå på 10 Mbps som også er nevnt. Det kan også være noen innstillinger på TV som er årsaken.

Det at Nrk hakker er jeg litt mer skeptisk til. Her trenger en ikke over 10 Mbps heller.

100 Mbps er vel sånn ca rundt 5-6 ganger 4K stream’er på Netflix. 

Jeg gambler på at det er en innstilling på TV som kanskje er årsaken

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
2 hours ago, NULL said:

Men for hvilke bruksområder er 100Mbps en flaskehals for TV-en? Klarer ikke helt å se det at 100Mbps Ethernet per spesifikasjon her skulle være noe problem. 

Kommer ikke på noe selv, i alle fall ikke per dags dato. Kanskje strømming av Ultra HD Blu Ray/4K Ultra HD (https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_HD_Blu-ray) der man har lagret innholdet på lokal NAS/server uten å ha benyttet seg av komprimering? Uansett ganske snevert opplegg. Er nok et stykke fram i tid før dette blir en vanlig problemstilling, men samtidig, tror ikke det hadde kostet, f.eks. Samsung i dette tilfellet, så mye å implementere støtte for 1Gpbs i TV'ene deres.

100Mbps holder uansett lenge for min del all den tid jeg har en TV som er begrenset til 1080p. 

Ville dog tenkt igjennom det et par ganger før jeg satte TV'en på samme (V)LAN som alle de andre enhetene i mitt eget nettverk - har ikke noe oversikt over mye Samsung og andre (TV-)produsenter legger i nettverkssikkerhet på disse enhetene så sikkert ikke så dumt med litt sunn skepsis her.

Endret av sorthull
Lenke til kommentar
44 minutes ago, sorthull said:

Kommer ikke på noe selv, i alle fall ikke per dags dato. Kanskje strømming av Ultra HD Blu Ray/4K Ultra HD (https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_HD_Blu-ray) der man har lagret innholdet på lokal NAS/server uten å ha benyttet seg av komprimering? Uansett ganske snevert opplegg. Er nok et stykke fram i tid før dette blir en vanlig problemstilling, men samtidig, tror ikke det hadde kostet, f.eks. Samsung i dette tilfellet, så mye å implementere støtte for 1Gpbs i TV'ene deres.

100Mbps holder uansett lenge for min del all den tid jeg har en TV som er begrenset til 1080p. 

Ville dog tenkt igjennom det et par ganger før jeg satte TV'en på samme (V)LAN som alle de andre enhetene i mitt eget nettverk - har ikke noe oversikt over mye Samsung og andre (TV-)produsenter legger i nettverkssikkerhet på disse enhetene så sikkert ikke så dumt med litt sunn skepsis her.

Jeg tipper eksempelvis man kan møte begrensninger i hvilken bitrate og HEVC-levels en 4K TV klarer å dekode før nettverksgrensesnittet her blir en flaskehals. Mistenker at det nødvendigvis ikke er hw som ville klart å dekode 4K blu-ray med mindre det ikke er transkodet ned til en lavere kvalitet. Men da tenker jeg man igjen er på langt under 100 Mbps.

Blir fort ulemper her også med å segmentere nettet på VLANs i en del sammenhenger, eller ACL-er for den saks skyld. Som du nevner kan det være at TV-en skal nå en NAS. En del funksjonalitet kan også være knyttet opp i mot at eksempel mobiltelefon er på samme nett som TV-en. Men i prinsippet enig når det gjelder det sikkerhetsmessige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...