Gå til innhold

Z-wave/zigbee brytere kan de styre 433 mhz mottakere?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For noen år tilbake monterte eg Nexa trådløse brytere i deler av huset.

Nå er noen av disse sluttet å virke helt eller sporadisk- Eg har en plan om å installere en HUB på sikt, men nå må eg først bytte brytere

Så da kommer det store spørsmålet: kan eg kjøpe Z-wave/zigbee brytere nå og vil de kommunisere med mottakerene på 433 mhz? eller må eg bytte ut mottakerne også? eller evt kjøpe midlertidige 433 mhz brytere igjen frem til eg skal oppgradere?

 

MVH

Jone

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nexas brytere bruker så vidt jeg vet en proprietær protokoll, så en tredjeparts ruter vil neppe kunne kommunisere med de. Det er heller ingen definisjon av 433MHz bånd i IEEE802.15.4. De fleste zigbee produkter vil også kun bruke 2.4GHz båndet.

Det kan naturligvis være at noen har reverse engineerd protokollen og bygd inn støtte for det i en kontroller, men det er i så fall i tilegg til zigbee funksjonalitet.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nexa er en relativt enkel protokoll å dekode, og det er gjort mange ganger. Du kan med en RFXtrx433 eller RFlink. Men du kan ikke snakke direkte fra 433Mhz til Z-wave eller Zigbee. 1) De har forskjellig frekvens og 2) de har forskjellige protokoller.

Du kan skaffe deg en hub som støtter begge deler, f.eks. Homey. Jeg bruker HomeSeer, men det er mer omstendelig å sette opp (selv om det gir større frihet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...