Gå til innhold

Pc'en vil ikke formatere!


Eddy

Anbefalte innlegg

Etter lang tid med ekstrem treghet i systemet mitt fant jeg det på god tid å formatere harddisken. Siden jeg bare har en harddisk har jeg fiksa backup osv, men når jeg skal installere OS (XP Pro) på nytt går det heller dårlig :thumbdown:

Jeg får spørsmål om jeg vil slette harddisken, og jeg trykker OK. Da dukker følgende melding opp:

 

"Cannot delete disk because it contains setup files needed to complete the installation"

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre ?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som iallefall er bankers er å boote på f.eks en win98 bootdiskett og fjerne partisjonen med Fdisk, deretter formatere med format C:

(Du trenger egentlig ikke formatere heller, bare fjerne partisjonen burde holde, så boote opp på XP cd'en)

Deretter kan du boote opp på installasjons cd'en...

 

Bootdisker kan du laste ned fra www.bootdisk.com

Endret av Erra
Lenke til kommentar

Det samme skjedde med meg. Det du tydeligvis har gjort er å starte installasjonen i windows, og etterpå fortsatt i dos. Du må slette en mappe med ting som cd'en har installert i windows. Du finner mappen med en gang du trykker på hardisken (c:\, d:\ osv). Den ligger blant mappene "programfiler", "windows" osv. Slett mappen og start installasjonen i dos.

Endret av Spy_oo
Lenke til kommentar

Jeg har en veldig enkel løsning på problemet ditt!

 

Jeg formatere vanligvis 1-2 ganger i måneden. Noen ganger går det opp til 2 måneder.

 

1.

Først, du kan velge om du vil starte instalasjonen fra Windows eller DOS, men ha i bak hodet at første "instalasjon" ikke "teller".

 

Nå når du er inne i partisjons listen, velger du å instalere Windows på ny uten å slette noen som helst partisjon. Du velger den partisjonen du vil slette.

 

Når instalasjonen i DOS er ferdig, sier instalasjonen at du skal restarte PCen. Mens den teller ned fra 15 sec, skrur du av PCen. Altså du avbryter instalasjonen.

 

Nå har du instaler XP på ny uten å slette noen av dine tidligere filer, så hvis du kommer på at du ikke tok back-up av noen viktige filer, har du sjansjen nå...

 

2.

Det neste du gjør er å boote fra CDen. Når du er inne i partisjons listen igjen, kan du slette partisjonen du ønsker uten noen problemer.

 

Denne løsningen skal være 100% sikker å bruke. Har selv hatt akuratt det samme problemet. Men, hvis du velger å ta back-up av det du eventuelt hadde glemt, så husk at du må gjøre 1. steget igjen.

 

Gi tilbakemelding! Lykke til!

Endret av StianGH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...