Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Til dere som lider av depresjon, hva gjør dere for å overleve?


Lakrisen

Anbefalte innlegg

Hva gjør du daglig for å øke livskvaliteten? Hvordan takler du dårlige dager? Snakker du med noen om tankene og følelsene dine? Hva gjør at du prøver å bli frisk eller prøver å få et bedre liv? Hvorfor har du ikke gitt opp? 

Trenger solskinnshistorier. Depresjonen har blitt betraktelig verre de siste årene og jeg klarer snart ikke stå på føttene lenger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en lang og alvorlig depresjon i 2006 som førte til to år (!) på psyk, med det meste av medisiner - før jeg fikk ECT og klarte og krabbe meg tilbake i livet. Jeg er vel kronisk depressiv eller noe - men har lært å leve med det. 

Det første er vel å få hjelp til å sortere tanker og gi deg bedre selvinnsikt, slik at du lettere kan forstå omfanget av problemene. Ofte sitter man der med en grøt av tanker uten at man egentlig forstår hva som foregår. Da er det greit med noen utenforstående som kan hjelpe deg med å sortere litt. 

Personlig har jeg lært at rutiner i hverdagen er viktig. Uansett hvor ræva dag jeg har, tar jeg meg en rusletur rundt et lite vann i nabolaget. Frisk luft er undervurdert. Små delmål er også viktig for meg - samt større langtidsmål. Et eksempel her: Jeg drukner i gjeld og har snart "kun" 100k igjen. Når denne er ferdig nedbetalt stikker jeg til Asia en månedens til for å belønne meg selv. Da kan jeg fokusere på belønningen istedenfor å fokusere på all elendigheten rundt gjelda. 

En annen viktig ting for meg har vært å bare akseptere den jeg er. Lytte til egen kropp, gi meg selv masse hvile og prøve å gå "mot strømmen" når det gjelder utenforstående press som angår sosial omgang, karriere, utsende og alt det andre som følger med den kulturelle delen av samfunnet vårt. Som i all hovedsak handler om presisjon. Nei, jeg trenger ikke hytte, båt, bil, campingvogn og iPhone 12 for å bli "lykkelig" - fuck alt det der. Livet har helt andre og viktigere verdier å by på.

Det er en klisje å si det; men å finne noe man liker. For meg har det vært den "klassiske" friluftsliv, natur, turer - men også reiser til utlandet har gitt meg verdifull gnist som jeg kan leve lenge på i hverdagen. Det å loffe rundt fra storby til storby i Europa med buss, eller å dra på fjelltur i Asia med lokale. Da får man avstand fra alt hjemme. Du rømmer litt, men får "ferie" fra problemer og helvete. 

Jeg tror ikke det er noe fasit på det du spør om. Det viktigste er nok å tørre å gå ut av bobla man "roter rundt i" - prøve noe nytt, våge å forandringer i livet sitt. Komme seg ut av den samme regla man ofte duller rundt i dag ut og dag inn. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 6d2a2...b13

Hei!

Det er veldig viktig å gjøre noe fysisk for å hindre at depresjonen går ut av kontroll. Det kan godt bare være å gå en tur. Jeg selv går jeg mye på ski i marka for tiden og det hjelper. Det aller viktigste for å øke livskvaliteten er å komme seg ut av leiligheten/hybelen og gjøre noe. Ikke la det hindre deg at du ikke har noen planer. Dra på skøyter, gå på ski, gå tur i parker, stå på slalom. Når korona forsvinner kan du dra på treningssenter, melde deg på gruppetimer, dansekurs, idrettsarrangementer osv. Dette å ha en aktiv livstil har hjulpet meg veldig med med få bort depresjonen (i hvert fall på kort sikt). Går helt i kjelleren ved å være innendørs en hel dag uten å gjøre noe som helst.

De aller fleste dager er dessverre dårlige dager for min del. Det håndterer jeg ved å være bestemt på hvordan jeg vil lide. Jeg vil ikke lide fordi jeg er taper som har resignert til livssituasjonen min. Jeg velger å lide fordi jeg anstrenger meg for å komme ut av en håpløs livssituasjon. Det å vite at jeg gjør noe likevel, selv om all odds tilsier at det er totalt nyttesløst, gjør at føler såpass bra om meg selv at jeg kommer igjennom dårlige dager. Det er alltid mulig å gjøre noe som gjør at en får det bedre, uansett hvor shit og håpløst man føler at man har det.

Har dessverre ingen solskinn historier. Det er fryktelig vanskelig å komme seg ut av depresjon og det kan vare livet ut. Det er viktig og ikke ha resignasjon som et valgbart alternativ da dette i ytterste konsekvens betyr død. Uansett hvor smertefullt/tomt livet er, foretrekker jeg dette sammenlignet med døden. Det som gjør at jeg ikke gir opp er at jeg foretrekker liv fremfor død, uansett hvordan dette livet er.

Anonymous poster hash: 6d2a2...b13

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg går til terapeut hver 14. dag. Og det har jeg gjort i mange år. Det går opp og ned, men uten terapi hadde jeg aldri klart meg så bra som jeg gjør. Ikke misforstå, livet mitt er ikke så mye å skryte av. Men så lenge man slipper å føle på det forferdelige tungsinnet, og har en bra terapeut som forstår en, da blir livet verdt å leve likevel. Skål for det!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest 836c0...940

Depresjoner kan ta tid å bekjempe. Men det er fullt mulig, og redskapene er mange. Jeg lister opp noen jeg selv har brukt. 

 

1.Trene. Helst tre ganger hver uke, da om morgenen, og da hele kroppen samt kondisjon. 

2.Det er bra å ha oppfølging av profesjonelle. Noen timer i terapi per måned, eller gruppeterapi. Er depresjonen svært tung så kan det være in god ide å legge seg inn. Ta så imot ketaminsprøyte eller ketalar. Dette er en mikrodose av psykedelisk stoff. Det har ingen helseskader, og det nullstiller det meste av negativitet. 

3. Ordne små gjøremål for å forhindre det man kan kalle 'depresjonskverning'. Legg merke til hvilke tanker som kommer tidlig for hver episode du mister deg selv til selvkritiske tanker. Så ordner du noen små ting du kan gjøre og tenke. 

4. Bli mer 'mindful'. Tren opp mindfullness, så mister du mye av det som sender den inn i depresjon. Jeg anbefaler Sam Harris sin Waking Up - app. Det er utrolig kjekt å kunne ha selvkontroll med bare små ting i omgivelsene, eller din egne kroppsensasjoner. 

5. Unngå å spis sukker. Nesten til det nivå at det kuttes ut. Sukker er godt der og da, men det taper seg i løpet av noen timer. Slitenheten som følger med er ofte en som kan gi deg mer tankekjør. 

6. Yoga fungerer svært godt! Hvis du har tid og råd så er dette en god supplering. 

7. Har du venner, eller familie som du kan finne på noe med? Å ha en avtale med noen minst en gang hver uke hjelper veldig. 

8. Unngå for mye skjermtid, spesielt sosiale medier eller nettsurfing. Man er faktisk avhengig av flere elementer ved disse tingene. Bare de skarpe fargene skjermer avgir er avhengighetsskapende. 

9. Gå noen turer. Det å bare gå fungerer svært bra. Helst gå uten å ha noe på ørene. Men noe lettsinnet musikk, lydbok, eller podcast hjelper mye. Har du noen å gå tur med, så hjelper dette enda mer. 

10. Ta hånd om dyr eller noen andre. Det er faktisk lettere å ta hånd om noen andre. Og dette kan hjelpe deg å få god kontakt med følelser som kanskje er døyvet bort. Gjør noen en god gjerning. Bak noe, lag mat, eller hjelpe til med noe annet. 

11. Ved hver liten seier, om det har vært vanskelig å komme seg ut, eller gjøre noen av gjøremålene, og du fremdeles har klart det -- enn om bare litt -- så gi deg selv en klapp på brystet og si "nå var jeg flink". 

 

 

 

Anonymous poster hash: 836c0...940

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...