Gå til innhold

CRT vs LCD

inSain

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer enkelt å greit på om det er noe forskjell på tommene til en LCD og en CRT skjerm, alså, det jeg mener, er en 19" LCD like stor som en 19" CRT?

vist nei, hvorfor ikke?

Vil ha seriøse svar fra FOLK SOM HAR PEILING!...

takk :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Som nevnt i tråden du sikkert har lest så er det en forskjell her ja. Forskjellen er også så stor at en 19" LCD er ca. like stor som en 21" CRT.

CRT bruker bilderør. Da får du en svart kant rundt bildet. Når de så skulle måle hvor "stor" en CRT var i tommer, målte de hele glasset, ikke bare der hvor det var bilde. Altså også med den svarte kanten. På LCD derimot finnes det ikke noen svart kant. Derfor vil 19" LCD *være* 19" bildeflate.

Edit: Det er forresten det jeg plukket ut av tråden. Vet ikke om grunnen er rett, men jeg *VET* at en 19" LCD er ca. like stor som en 21" CRT. Siterer gjerne oyvind dahle:

Når det gjelder LCD skjermer, er billedstørrelsen som er oppgitt lik den synlige billedflaten. Dette gjør at en 17" LCD skjerm har nesten samme skjermstørrelse som en 19" CRT skjerm.
Endret av Blib
Skrevet
Som nevnt i tråden du sikkert har lest så er det en forskjell her ja. Forskjellen er også så stor at en 19" LCD er ca. like stor som en 21" CRT.

CRT bruker bilderør. Da får du en svart kant rundt bildet. Når de så skulle måle hvor "stor" en CRT var i tommer, målte de hele glasset, ikke bare der hvor det var bilde. Altså også med den svarte kanten. På LCD derimot finnes det ikke noen svart kant. Derfor vil 19" LCD *være* 19" bildeflate.

Edit: Det er forresten det jeg plukket ut av tråden. Vet ikke om grunnen er rett, men jeg *VET* at en 19" LCD er ca. like stor som en 21" CRT. Siterer gjerne oyvind dahle:

Når det gjelder LCD skjermer, er billedstørrelsen som er oppgitt lik den synlige billedflaten. Dette gjør at en 17" LCD skjerm har nesten samme skjermstørrelse som en 19" CRT skjerm.

takk, måtte bare vere helt sikker på det der

Skrevet

Er flere grunner til at man ofte skriver at 17" LCD tilsvarer ca 19"CRT. Det ene er oppløsninga. Både for 17" LCD og 19" CRT så er 1280x1024 vanlig oppløsning. Av samme grunn er det derfor mer diskutabelt om 19" LCD oppfattes som 21" CRT da oppløsningen på 19" LCD i likhet med 17" er 1280x1024. På 21" CRT skjermer derimot så er det vanlig å kjøre 1600x1200.

En siste og mer ukjent (og imho mindre relevant) faktor er at mens LCD skjermer alltid er flate så er CRT skjermene veldig ofte bøyde. Det er også med på å gjøre at LCD skjermene ser større ut.

Så til slutt. Hos foreldrene mine sitter jeg på 19" CRT skjerm, bruker 17" LCD på hybelen min. Det er ingen tvil om at jeg ser på CRT skjermen som større, noe den også er med sin 18" synlige bildeflate.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...