Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Støy fra viftekonvektor


Anbefalte innlegg

Hei,

Mine foreldre har kjøpt en nyoppført leilighet på ca. 150 m2. Utbygger har satt opp to viftekonvektorer som varmekilde. Den av disse som står i stuen avgir 42-47 dB støy (ifølge katalog) for å holde på varmen.

Alt jeg har funnet av regelverk er at støydempende tiltak skal iverksettes om støy fra utendørs kilder overgår 42 dB. Det virker da merkelig at en innendørs støykilde overgår dette nivået.

Er det noe man kan gjøre her, eller må man bare finne seg i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår jeg det rett at der er vannbåren varme også har en viftekonvektorer som f.eks dette:

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/vannfylte-radiatorer/viftekonvektor-416111/#tab02

Jeg regner med at luft til luft varmepumper er mer støyende og forstyrrende enn dette så det virker som en grei løsning i prinsippet.

Støy er vel målt på f.eks 1 m avstand og vil avta med avstand. Om der er høy og lav instilling på vifter så kan en også der spare seg noe støy.

Lenke til kommentar
erius skrev (2 timer siden):

Hei,

Mine foreldre har kjøpt en nyoppført leilighet på ca. 150 m2. Utbygger har satt opp to viftekonvektorer som varmekilde. Den av disse som står i stuen avgir 42-47 dB støy (ifølge katalog) for å holde på varmen.

Alt jeg har funnet av regelverk er at støydempende tiltak skal iverksettes om støy fra utendørs kilder overgår 42 dB. Det virker da merkelig at en innendørs støykilde overgår dette nivået.

Er det noe man kan gjøre her, eller må man bare finne seg i det?

Har du faktisk målt støyen? Tipper det er 42-47db på full effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...