Gå til innhold

Kan jeg arbeide i videregående skole?


ABA

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en femårig grunnskolelærerutdanning fra høgskolen (5-10), hvorav jeg besitter en mastergrad i matematikkdidaktikk, en god del studiepoeng i pedagogikk, og 60 studiepoeng i naturfag.

Utover dette besitter jeg også ytterligere 30 studiepoeng fra universitet (10 kjemi, 10 matematikk, 10 biologi).

Da er spørsmålet: er jeg kvalifisert til å kunne undervise i videregående skole i naturfag og matematikk? Det stilles krav til 60 sp i undervisningsfag (det har jeg), samt en universitet/høgskoleutdanning med minst 240 sp (det har jeg). Selv om studenter som har gått masterprogram med PPU eller integrert lektor 8-13 er prioritert, så er vel ikke dørene lukket for meg? Evt: hva kan jeg ta ekstra for å kunne undervise i vgs?

Setter stor pris på relevante svar (fra folk som faktisk vet).

mvh ABA

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dørene er ikke lukket for deg mtp. VGS.

Når det er sagt, så kommer det litt an på hvor i landet/ved hvilke skoler du ser for deg å søke jobb hos. Det er en kjensgjerning at trykket, samt tilgangen på kompetanse, er (mye) større i byene enn på "bygda". Noen skoler vil - som du sier - prioritere lektorer, siden det uansett vil være mange søkere som er lektorer, og således være best kvalifisert. Andre skoler kan være mindre attraktive (feks geografisk sett), og vil gjerne ha kvalifiserte lærere uansett om de er lektorer eller ikke.

Det du på sikt kan vurdere er jo om du kan oppnå undervisningskompetanse i flere av programfagene innen realfag. Du har jo allerede 10 stp i kjemi og biologi, så da mangler du "bare" 50 (med mindre du har noe mer som ikke er nevnt eksplisitt i førstepost).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...