Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

3 stk nye CPUer klarer ikke å boote (G4560)


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! For første gang jeg har kommet over et dataproblem, jeg ikke aner hvordan jeg skal løse. Jeg bygger for øyeblikket en PC med en Intel G4560 (LGA 1151) prosessor og Asus B250 Mining Expert hovedkort og Corsair ax 1600i PSU. Hver gang jeg prøver å starte, begynner PSU-viften og CPU-viften å spinne, men slås av etter ca. 3 sek. Jeg har byttet alle deler av systemet. Dette er feilsøking jeg har gjort så langt:

  • Byttet hovedkort til Asrock h110 pro btc + (det samme skjer her).
  • Prøvde to andre PSU-er (Corsair RM 650x og Corsair RM1000x). Disse er bekreftet å fungere i andre datamaskiner.
  • Byttet RAM
  • Tilbakestilt CMOS (også tatt ut batteriet)
  • Testet totalt 3 nye CPUer (2x G4560 og 1x G4400), ingen starter
  • Forsøkte å sette CPU-ene i en datamaskin jeg vet fungerer (hovedkort ASUS ROG Maximus X Hero). Det samme skjer her (ingen oppstart), men når jeg kobler Intel 9900K til denne datamaskinen, starter den som normalt.

Datamaskinen slås av før post-pip, så jeg får ingen melding eller feilkode å følge.

Kan dere hjelpe meg med dette problemet? Som sagt, er dette første gang jeg har kommet over et problem som dette, hvor jeg ikke finner noen løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk for svar. Jeg kan vel heller ikke da sette 9900K i Asus B250 Mining Expert for å teste?

Jeg har en mistanke om at det er noe inkompatiblitet mellom CPU og hovedkort, selvom det ifølge denne siden skal være kompatible. https://www.asus.com/us/Motherboards/B250-MINING-EXPERT/HelpDesk_CPU/

Men muligens er BIOS-versjonen utdatert og det fører til problemer? Hvordan kan jeg i så fall oppdatere BIOS i en maskin som ikke kan starte?

Lenke til kommentar

gen6/7 er ikke kompatibelt med gen 8/9. Viktig å ikke mikse disse.

I den oversikten står det at bios ver 0311 skal være nok for å bruke G4560 på B250 Mining Expert hovedkortet. Så da skal det i prinsippet virke om du har den eller nyere versjon.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
9 hours ago, Svein M said:

gen6/7 er ikke kompatibelt med gen 8/9. Viktig å ikke mikse disse.

I den oversikten står det at bios ver 0311 skal være nok for å bruke G4560 på B250 Mining Expert hovedkortet. Så da skal det i prinsippet virke om du har den eller nyere versjon.

Skjønner! Er det noen måte å se hvilken bios-versjon man har fysisk på hovedkortet? Jeg får jo ikke start på maskinene, så umulig å komme inn i bios. 

Lenke til kommentar

Jeg ser at 0311 er listet som den elste versjonen så slik jeg tolker det finnes det ikke en eldre versjon.

Bios-versjon står kanskje på esken eller på hovedkortet. Eller er det ingen måte å finne versjonen om en ikke kommer inn i bios.

Når du prøver kortet prøv med minimum ting tilkoblet kun hovedkort, cpu, en minnebrikke, og eventuelt en skjerm.

Sjekk om minnebrikkene du bruker på QVL listen: https://www.asus.com/us/Motherboards/B250-MINING-EXPERT/HelpDesk_QVL/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...