Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan vet en mann om han er kåt eller forelska?


Gjest 7fd26...d12

Anbefalte innlegg

Lakrisen skrev (45 minutter siden):

Det høres mer ut som misforståtte situasjoner ja, og det er ikke slik at alle menn er griser som har lyst til å forgripe seg på kvinner. Og dette vet jo vi kvinner også. Men noen kvinner er glade i å rope høyt og lage drama ut av ingenting. Disse kvinnene skal ikke forvirres med de som opplever overgrep eller som blir trakassert. Det er et viktig skille her. 

Ja - det er nok et viktig skille du nevner der.

Sitat

Det er klart at man får noen blikk om man viser seg frem. Spørsmålet er, hva defineres som å vise seg frem? Når jeg trener på treningssenteret så trener jeg i tights og tettsittende topp. Jeg skjønner at det overlater lite til fantasien, og at rumpa mi sannsynligvis ser bra ut. Men det er ikke for å sanke oppmerksomhet og bli tatt bilder av, at jeg kler meg slik. Det er mange kvinner som trener i slike klær. Jeg har fått blikk noen ganger (og da har jeg per definisjon ikke en attraktiv kropp heller, så kan bare forestille meg blikkene stramme, veltrente kvinner får), og har da vurdert å gå over til joggebukse og hettegenser. Men det føles ikke like komfortabelt å trene i, og jeg føler meg ikke like vel i det. Dette er bare eksempel, og for å sette ting litt i perspektiv. Kvinne i tights som tar knebøy, for eksempel. Da viser man seg jo frem.....? Eller gjør man egentlig det? Nei, man er på trening.

Det er ikke slik at om man går med en utringet topp og tettsittende bukse, at man er ute etter oppmerksomhet. Å få et blikk eller to er greit nok, men å bli åpenlyst trakassert var ikke akkurat ønsket man hadde når man gikk ut døra. Dette må ikke forvirres med de kvinnene som LIKER å få denne typen oppmerksomhet, for de finnes, de også. Og de vil nok gjerne gjengjelde både blikk og kommentarer. 

Det er ikke umulig å la være å se. Du kan snu deg bort. Om en kvinne er så tiltalende og fristende at du ikke klarer se bort, da tenker jeg at du har et lite problem. Bare fordi hun er attraktivt bekledd betyr ikke det at du har rett til å glo henne ned. Kan tenke meg at treningssenteret må være et minefelt for de som mener dette. En løsning kan være å ta frem mobilen og søke opp damer der, og se der i stedet. Da plager du ingen heller. Jeg personlig kler meg ikke i utringing fordi jeg har store pupper, og har opplevd så mange ganger å bli seksualisert av menn når jeg går med den type bekledning (blikk, kommentarer). Det er veldig plagsomt. Har selv brukt å føle meg vel med utringing og det er lett og luftig når det er varmt i været, men siden puppene er store så kan jeg visst ikke gå kledd slik uten å få blikk, og basert på din logikk må jeg bare forvente det og akseptere det.

Misforstå meg rett. Jeg skjønner at man ser en og to ganger på noen man finner attraktiv. Tro meg, jeg gjør det selv, og noen ganger må jeg gi meg selv streng beskjed om å slutte å stirre. Men ansvaret ligger på meg og ikke den som er attraktiv, og det er JEG som må skjerpe meg. Ikke han kjekke mannen som ikke kan noe for at han er kjekk, og som ikke kan noe for at bulen viser under den grå joggebuksa på senteret, eller han med de deilige armene som tar benkpress...... Da er det jeg som skal snu meg bort, ikke han som skal tenke over bekledningen eller hvordan han oppfører seg. Kall meg kvinnegris men jeg setter pris på en kjekk mann, akkurat som dere menn setter pris på attraktive kvinner. Glo med måte, sier jeg bare! :)  

Jeg skal forsøke å fortelle deg helt ærlig hvordan dette oppleves som mann. Ikke fordi jeg vil kverulere eller noe, men fordi jeg tror det kan være viktig å prate om disse tingene, og forstå hvordan det motsatte kjønn tenker. Tror det kan være nyttig :) Noen menn vil sikkert skyte meg nå - fordi de såklart liker dette, men jeg sier det likevel.

Jeg forstår at de fleste kvinner som kler seg som du nevner på et treningssenter egentlig ikke er ute etter blikk og oppmerksomhet, men - som du også sier - noen er det også. Hvordan skal en mann reagere da? Når noen ønsker slik oppmerksomhet, og andre ikke gjør det, bør det ikke være lov å prøve seg frem da (uten at jeg gjør det)? For min egen del synes jeg ikke noe om dette. Fordi jeg egentlig ikke har lysst til å titte på flotte damekropper uten å vite at det er greit for dama det gjelder. Og ihvertfall ikke jenter som jeg kunne vært far til. Det som gjør det svært vanskelig er såklart at det fineste en mann kan se er en flott kvinnekropp. Det er derfor Aune Sand skriver diverse dikt blandt annet. Jeg sitter jo ikke å glor, men står det ei dame med ryggen til f.eks. så kjenner jeg jo at det fort er lett å gjøre noen kjappe overblikk, men jeg synes ikke noe om det sånn egentlig. Spesielt ikke hvis jeg er har dame fra før. Jeg skjønner at du tror at det er enkelt for en mann å bare velge å ikke se etter, men sånn er det dessverre ikke. Vel.. da har jeg et valg. Jeg må bare finne meg i at sånn er det, eller la være å gå på treningssenter. Dette er faktisk en grunn til at jeg ikke går på treningssenter lenger. Ikke bare det da, men det er en av grunnene. Jeg ser faktisk ikke helt poenget med å kle seg slik. Jeg skjønner at det kan være et behagelig plagg, men det finnes også andre behagelige plagg. Dette var ikke et utstrakt fenomen når jeg begynte å gå på treningssenter når jeg var yngre utpå 90-tallet. Da gikk man som regel i en helt vanlig T-skjorte. Noen med litt tettsittende tights, og noen med helt vanlig joggebukse eller shorts, men dagens utgaver klistrer seg jo langs alle de deiligste områder og til og med fremhever områder. Hva er vitsen med det da? Bortimot alle går kledd slik idag. Man slipper jo ikke unna. Jeg synes det er trist og unødvendig, og noe som fører til et overfokusert kroppsfokus, og som kan føre til tenning på annet enn ens egen partner, og det er det ikke alle som ønsker altså.

Jeg er såklart enig at dette kan gå begge veier, men det er nok noe som sitter langt dypere i menn dette med fasinasjon for damekropper. Det tror jeg er ganske sikkert altså. Dette vet reklamebransjen også. Der kan du finne en reklame for øl f.eks, med et par dameben på siden av en øl-flaske. Mens et par herreben ville vært nesten komisk. Musikkbransjen, motebransjen og diverse media og blader vet også veldig godt hva som fanger menns blikk. Menn kan faktisk finne på å sjekke ut fasongene på en utstillingsdukke i et butikkvindu. Ganske utrolig. Så jeg vil hevde at selv om damer såklart liker flotte menn, så er det nok i en annen liga altså enn hva gjelder for menn.

EDIT: Glemte en ting.. Jeg synes heller ikke noe om at andre menn sjekker ut fasongene på dama mi. Derfor setter jeg pris på om hun tar hensyn til det.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fustasjeopphengsforkobling skrev (15 minutter siden):

Ja - det er nok et viktig skille du nevner der.

De færreste ønsker den oppmerksomheten du snakker om. De aller fleste ønsker å være i fred. Og spesielt når man trener på et trenignsenter. Om en kvinne er interessert i din oppmerksomhet vil hun gjengjelde den med blikk. Med andre ord merker du fort hvem som vil ha din oppmerksomhet eller ikke. Det fine med å bruke tights er at de sitter der de skal og sklir ikke når man beveger seg. En joggebukse faller fort ned og er ikke tøyelig når man skal gjøre øvelser som for eksempel knebøy. Når det kommer til overdeler liker jeg best å trene i langermede gensere, fordi jeg liker ikke å vise armene mine. Noen liker å trene i t-skjorter, tettsittende eller løse. Noen kler seg som "treningsbabes" og de må få gjøre som de vil. Noen kler seg slik at de føler seg bra og pene. De fleste kvinner ønsker vel å føle seg vakre, uavhengig av kontekst, og uten å ville ha oppmerksomhet fra menn. Det finnes lesbiske kvinner som kler seg slik også og ikke vil ha oppmerksomhet fra andre kvinner. Poenget mitt er at formålet med klesvalget er sannsynligvis ikke å sanke oppmerksomhet. Jeg har en klesstil som skiller seg ut - men jeg kler meg ikke slik for at menn skal se på meg. Skjønner du? Joggebukse og hettegenser er kjempe behagelig, men å trene i joggebukse er ikke det mest praktiske. 

Det at du påstår at det ikke bare er for en mann "å ikke se", syns jeg bare høres ut som ansvarsfraskrivelse, og det høres patetisk ut også. Men det er vel en grunn til at det er så mange menn som trakasserer og voldtar. Og nei, det er ikke vår kvinners feil. Enten vi er kledd i kjeledress eller tights når det skjer. Vi bedde ikke om det noen av gangene. Og jeg ber ikke en eneste mann om å se på rumpa mi når jeg tar knebøy i tights på treningssenteret, men likevel må jeg finne meg i det. Fordi menn er menn..... Verdens mest brukte argument tror jeg. Ja til egne treningssenter for kvinner, sier jeg bare... 

Det du snakker om er også en form av objektivisering av kvinner. Dessuten er det kun de peneste kvinnene som egner seg på reklameplakater og i musikkvideoer. Du ser aldri mangfold av kvinner der, men du ser standardmalen for attraktiv kvinne. Det er en kjent sak at kvinnekroppen og sex blir brukt for å selge produkter, og spesielt ting som skal selges til menn. Du skriver at kvinnekroppen er vakker men jeg tenker nok at det er bare noen få typer kropper som blir sett på som attraktive, og innenfor en viss aldersgruppe, la oss si 18 til 25 år. Når man beveger seg utenfor malen så er man ikke så attraktiv lenger i alle menns øyne. ;) Jeg er glad jeg ikke er på toppen av skalaen når det kommer til å være attraktiv, for det hadde vært slitsomt med tanke på oppmerksomhet fra menn. 

Endret av Lakrisen
Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (5 minutter siden):

De færreste ønsker den oppmerksomheten du snakker om. De aller fleste ønsker å være i fred. Og spesielt når man trener på et trenignsenter. Om en kvinne er interessert i din oppmerksomhet vil hun gjengjelde den med blikk. Med andre ord merker du fort hvem som vil ha din oppmerksomhet eller ikke. Det fine med å bruke tights er at de sitter der de skal og sklir ikke når man beveger seg. En joggebukse faller fort ned og er ikke tøyelig når man skal gjøre øvelser som for eksempel knebøy. Når det kommer til overdeler liker jeg best å trene i langermede gensere, fordi jeg liker ikke å vise armene mine. Noen liker å trene i t-skjorter, tettsittende eller løse. Noen kler seg som "treningsbabes" og de må få gjøre som de vil. Noen kler seg slik at de føler seg bra og pene. De fleste kvinner ønsker vel å føle seg vakre, uavhengig av kontekst, og uten å ville ha oppmerksomhet fra menn. Det finnes lesbiske kvinner som kler seg slik også og ikke vil ha oppmerksomhet fra andre kvinner. Poenget mitt er at formålet med klesvalget er sannsynligvis ikke å sanke oppmerksomhet. Jeg har en klesstil som skiller seg ut - men jeg kler meg ikke slik for at menn skal se på meg. Skjønner du? Joggebukse og hettegenser er kjempe behagelig, men å trene i joggebukse er ikke det mest praktiske. 

Det at du påstår at det ikke bare er for en mann "å ikke se", syns jeg bare høres ut som ansvarsfraskrivelse, og det høres patetisk ut også. Men det er vel en grunn til at det er så mange menn som trakasserer og voldtar. Og nei, det er ikke vår kvinners feil. Enten vi er kledd i kjeledress eller tights når det skjer. Vi bedde ikke om det noen av gangene. Og jeg ber ikke en eneste mann om å se på rumpa mi når jeg tar knebøy i tights på treningssenteret, men likevel må jeg finne meg i det. Fordi menn er menn..... Verdens mest brukte argument tror jeg. Ja til egne treningssenter for kvinner, sier jeg bare... 

Det du snakker om er også en form av objektivisering av kvinner. Dessuten er det kun de peneste kvinnene som egner seg på reklameplakater og i musikkvideoer. Du ser aldri mangfold av kvinner der, men du ser standardmalen for attraktiv kvinne. Det er en kjent sak at kvinnekroppen og sex blir brukt for å selge produkter, og spesielt ting som skal selges til menn. Du skriver at kvinnekroppen er vakker men jeg tenker nok at det er bare noen få typer kropper som blir sett på som attraktive, og innenfor en viss aldersgruppe, la oss si 18 til 25 år. Når man beveger seg utenfor malen så er man ikke så attraktiv lenger i alle menns øyne. ;) Jeg er glad jeg ikke er på toppen av skalaen når det kommer til å være attraktiv, for det hadde vært slitsomt med tanke på oppmerksomhet fra menn. 

Jeg har trent i joggebukser og shorts i alle år, og aldri opplevd det som noe problem, men jeg skal ikke kverulere på det. Gå i hva du vil. Nå var meme-en jeg la ut ikke gjeldende et treningssenter da, men mer typisk utested. Jeg har ingenting imot at jenter pynter seg, det er helt topp. Synes bare de må forvente at det kan komme blikk, spesielt hvis de velger visse klesvarianter.

Du må gjerne synes det er patetisk, men sånn er det bare. Det er som om du skulle valgt å se på noe annet enn den flotteste tingen du vet om - og som dukket opp rett foran øynene dine rett som det var. Noen ganger klarer man å styre seg - andre ganger ikke.

Ja, det blir en form for objektifisering - men det blir en objektifisering som kvinnene selv velger å gå i, og som rett og slett blir for vanskelig for de aller fleste menn å se bort ifra. Det hjelper nok ikke å kalle det unnskyldning. Sånn er det bare menn fungerer, og som jeg sa, så er det faktisk bra på mange andre måter. Det hadde vært trist om menn ikke fant kvinner attraktive. Men nå takker jeg av for praten :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (Akkurat nå):

Jeg har trent i joggebukser og shorts i alle år, og aldri opplevd det som noe problem, men jeg skal ikke kverulere på det. Gå i hva du vil. Nå var meme-en jeg la ut ikke gjeldende et treningssenter da, men mer typisk utested. Jeg har ingenting imot at jenter pynter seg, det er helt topp. Synes bare de må forvente at det kan komme blikk, spesielt hvis de velger visse klesvarianter.

Du må gjerne synes det er patetisk, men sånn er det bare. Det er som om du skulle valgt å se på noe annet enn den flotteste tingen du vet om - og som dukket opp rett foran øynene dine rett som det var. Noen ganger klarer man å styre seg - andre ganger ikke.

Ja, det blir en form for objektifisering - men det blir en objektifisering som kvinnene selv velger å gå i, og som rett og slett blir for vanskelig for de aller fleste menn å se bort ifra. Det hjelper nok ikke å kalle det unnskyldning. Sånn er det bare menn fungerer, og som jeg sa, så er det faktisk bra på mange andre måter. Det hadde vært trist om menn ikke fant kvinner attraktive. Men nå takker jeg av for praten :) 

Det er forskjell på blikk og å bli nedglodd av åpenbart kåte menn. Et blikk tåler alle. Å bli stirra på er det ikke mange som liker. Problemet er at du rettferdiggjør denne stirringen med at noen kvinner er så pene at de bare må tåle det, og at om man ikke ønsker denne oppmerksomheten må man kle seg annerledes. Det syns jeg ikke er greit. Det er ikke slik alle menn fungerer, nei, da er det rart at noen menn er homofile og noen er aseksuelle. Og det finnes en del respektable herremenn der ute også som har viljestyrke nok til å trekke til seg blikket når de gjør det ukomfortabelt for en kvinne. Kudos til disse, hadde de bare vært i flertall. 

Problemet her er ikke at menn finner kvinner attraktive, og jeg tror det har kommet tydelig frem i innleggene mine også. 

Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (3 minutter siden):

Det er forskjell på blikk og å bli nedglodd av åpenbart kåte menn. Et blikk tåler alle. Å bli stirra på er det ikke mange som liker. Problemet er at du rettferdiggjør denne stirringen med at noen kvinner er så pene at de bare må tåle det, og at om man ikke ønsker denne oppmerksomheten må man kle seg annerledes. Det syns jeg ikke er greit. Det er ikke slik alle menn fungerer, nei, da er det rart at noen menn er homofile og noen er aseksuelle. Og det finnes en del respektable herremenn der ute også som har viljestyrke nok til å trekke til seg blikket når de gjør det ukomfortabelt for en kvinne. Kudos til disse, hadde de bare vært i flertall. 

Problemet her er ikke at menn finner kvinner attraktive, og jeg tror det har kommet tydelig frem i innleggene mine også. 

Nei, jeg forsvarer ikke folk som glor, men jeg mener at kvinner bør tenke seg om også, og faktisk kunne ta litt hensyn (alt etter som), samt forvente blikk. Ellers fungerer nok homofile menn akkurat som heteroseksuelle menn når det gjelder det visuelle - bare at det ikke er myntet mot kvinner da.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (32 minutter siden):

Nei, jeg forsvarer ikke folk som glor, men jeg mener at kvinner bør tenke seg om også, og faktisk kunne ta litt hensyn (alt etter som), samt forvente blikk. Ellers fungerer nok homofile menn akkurat som heteroseksuelle menn når det gjelder det visuelle - bare at det ikke er myntet mot kvinner da.

Deg om det. Jeg syns dere menn skal vise hensyn også, men det er visst kun et ansvar som er pålagt oss kvinner. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...