Gå til innhold

Hybrid harddisk og PCi-e?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei kan noen si hvorfor hybrid hardisker aldri får god nok fotfeste? blir det for dyrt å lage harddisker 3,5" med 4 TB med 512 GB SSD cache?

Kan noen si meg hvorfor SSD er så billig? Sammenlignet mot sata får man vesentlig mere for pengene her. Samme med Samsung 860 EVO 2TB SSD ikke ille å betale 2290 kr for en slik men er usikker det er fordi de vil bli utsolgt eller fordi folk kjøper lite av de beste så da må de ha dyrt for å få fortjeneste?

Det finnes f.eks: Seagate Enterprise Performance 10K HDD 1.2TB men ser ikke noe vits da prisen med denne er dyrere en ssd og levetiden kortere? Usikker i linux om RPM har noe å si på oppdatering eller cache har mere å si?

WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD M.2 2280, PCIe 3.0 x4, NVMe, 2400/1950MB/s read/write

Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSDM.2 2280, PCIe 3.0 x4, NVMe, 3D NAND, up to 2200/2000MB/s, 600TB

Var det ikke fordi jeg er entualist og vil ha 2 TB eller noe raskere skulle jeg gjerne invistert i slike, men tror levetiden ikke er like god som samsung 970 evo ved mye overskrivninger på mye data, og har tro samsung 970 evo eller ligdene vil falle i pris samme med

Corsair Force Series MP600 2TB M.2 SSD

M.2 2280, PCIe 4.0, NVMe, SD TLC, up to 4950/4250 MB/s, 3600TBW

Men er det for å melke kundene slik er vesentlig dyrere?

Fordi på en pc bruker jeg Seagate Barracuda 4TB (ST4000DM004) der merker jeg vesentlig forskjell på fedora 33.

Mot samsung 860 evo 1 TB eller Crucial MX500 500GB er det veldig stor forskjell hvor rask oppdateringer installeres men usikker på hva mellom 10k RPM og hybrid hvor mye forskjell er det der?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som vet?

Ser Samsung 980 PRO 1TB til 2300 kr det er faktisk billig når man betalte 3000 kr for samsung 970 evo.

Men vet lite hvor stor forskjell det er i praksis annet en på speedtest. Om man merker forskjell.

For man skulle tro dollarkursen spessielt på skjermkort og cpu så trodde man prisen skulle bli høyere.

For kunne håpe 1.5 TB eller mere lagingsplass,  1 tb er jo lite er jo brukbart men skal man bruke gaming er det ikke noe plass omtrent.

Så hva mener dere? er ram og SSD prisene billige nå? det vil økes? For er vel ikke særlig invistering hvis 1 TB uansett blir for lite.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Btrfs er vel det nyeste, nei bruker ikke raid, bruker vel slags software kobling mellon enkelte harddisker.

Men hvor rask kan man få fedora 33 til å bli med oppdatereringer klarer de beste SSD diskene på markedet å laste ned 2.2 gb omtrent 500 oppdateringer på under 1 minutt og installere 60 pakker i sekundet eller dobbelte?

For sata SSD klarer vel 5-10 oppdateringer i sekundet mens harddisk ofte 1-3 i sekundet i bestefall. Men vet ikke om ytelsen eller cache har mest å si der?

Lenke til kommentar

Hvor får du disse problemstillingene fra? Jeg syns det virker ganske søkt.

Jeg tror ikke "oppdatering av en pakke på Linux" er en fornuftig måleenhet. Det er jo hinsides forskjell på hvor stor en pakke er. Og hvis du har ventet så lenge med å oppgradere en maskin at du har 2,2GB med oppdateringer kan det vel ikke spille noen stor rolle om det tar 1 eller 10 minutter?

Jeg ser du snakker om "SATA SSD" og et annet sted om "de beste SSD diskene". Hva tenker du på da? Tenker du på fysisk grensesnitt siden du sammenligner med SATA? Det er sikkert bittelitt hastighet å hente på å gå over SAS eller NVMe, men jeg tviler på om det vil utgjøre noen praktisk betydning for softwareoppdatering av Linux.

Skal du jakte på den ultimate ytelse så burde du se på NVDIMM. Det er ikke mye som slår å koble flash rett på minnebussen! 😝

Endret av oyoygard
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

https://www.komplett.no/product/1121774/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/wd-black-sn750-1tb-m2-ssd

Hva mener du om denne? er utrolig den koster 1400 kr før kostet samsung 970 evo over 3000 kr så utrolig de kan selge eller vil det komme større til billige pris?

Virker ut som SSD diskene holder i flere 19 år så hva forventer du av slik en?

Synd det ikke finnes 1.5 tb eller litt mere for 1 tb er ikke umulig å bruke opp.

Multicom Kunshan P651H 15.6" Full-HD Matt 120Hz G-SYNC, Intel® Core™ i7-7700HQ, 8GB DDR4, 1TB HDD, GeForce GTX 1070 8GB (Pascal), Uten OS

Varenummer: P651HS-G/N7-CFB5
Eller Asus X370 hva gir best ytelse for pengene? bruke disse? vurder å kjøpe 2 men greit å teste det først. Er usikker om levetiden og ytelsen blir lik med samsung 970 evo.
 
Funger dette til kloning og backup (mellomlagring) 1 TB er ikke for mye.
 
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...