Gå til innhold

trenger hjelp av en dataguru


slimer

Anbefalte innlegg

hvos det er feil kategori beklager....

 

Heisann..

Søstra mi har en amd athlon 1GHZ og kjørte win98 i ihvertfall par år...fikk til slutt mange feilmeldinger og system feil ved oppstart og det var på tide å formatere.

selvsagt så ville hun ha winXP..

 

Jeg reiste bort til henne og skulle hjelpe a selvsagt..

Kopierete på par cd-er de viktige filene hennes som hun ville beholde og kjørte oppstart via XP-cd en..

kommer inn på loadingen, filene blir kopiert men når windows skal startes, par skjermbilder før "formater" skjermbildet kommer opp stopper det opp og feilmeldingen kommer "Unknown hard error"...

prøvde flere ganger men det samme kom opp..

Tenkte først at det var feil med filsystemer så jeg plugga disken hennes i maskinen min og prøvde det samme på min maskin. "unknown hard error".Kjørte dermed disken som en extra disk i windowsen min og kjørte scandisk..den fixet på diverse feil og jeg testet disken i maskinen min ved å kjøre en wininstalasjon der..alt fungerte prikkfritt...

Dermed tok jeg disken ut av maskinen min, kjørte til søsteren og tenkte å prøve.

men jeg starter maskinen, skjermbildet hvor jeg får vlege sikkerhetsmodus osv kommer opp og uansett hva jeg velger så stopper det opp...den vil ikke inn i windows.

Det var ikke rart tenkte jeg, for maskinvarekonfigurasjonen er ikke den samme på min maskin og hennes.

Dermed skulle jeg installere på nytt, men får den samme feilen som i begynnelsen "unknown hard error forund"

testet i maskinen min igjen men der fungerer den fint. Dermed er det ikke harddisken det er noe feil med.

Så tenkte jeg at det kanskje var cd-rommen, prøvde tre forsjellige men får samme feilen. og cd-rommene fungere på maskinen min.

Tenkte at kanskje kablene var det noe feil med..

byttet ut de med noen som jeg veit fungerer men til ingen nytte..

tenkte at kontaktene på hovedkortet ikke virket som de skulle, prøvde å bytte mellom de to men ingenting. Har også prøvd å kjøre både harddisken og cd-rommen på samme ide kabel og omvendt men til ingen nytte..

 

Det som er veldig rart er jo at før jeg formatert så fungerte den gamle wininstalasjoen hennes, dog med noen feil under oppstart men allikevel og nå vil den ikke komme til instaleringen engang.

 

Jeg tenkte at det kanskje kunne vært ram men da hadde ikke windows98 kjørt stabilt ikke sant..

 

har dere noen forslag som jeg kan prøve meg på?

 

det hadde jeg satt meget pris på-

har slitti med dette i en hel dag...uff

 

 

hilsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm, hvilket hovedkort kjører hun på, og hvilken type kontroller (eks. HPT-370 på et ABIT hovedkort) ?

 

Kan være at du må legge inn drivere for kontrolleren dersom det eks. er en integrert Highpoint kontroller (eller lignende...) på hovedkortet. Du får beskjed om å trykke F6 under oppstart for å legge inn drivere.

Endret av ItTilFolket
Lenke til kommentar

Hadde någenlunde samme problem med installasjon av XP på en gammel HP maskin her for noen uker siden.

Her er iallefall hva jeg gjorde for å få bort feilmeldingen;

 

Når du får beskjed at du kan trykke F8 (?) for å installere tredjeparts SCSI-drivere (eller noe sånn) helt i begynnelsen av installasjon/formatering, hold inne F7 noen sekunder. Dermed skal denne feilen ignoreres. Løste iallfall problemet med maskinen jeg installerte det på.

Om dette er helt på jordet og ikke hjelper; kan du gi en nærmere beskrivelse over hva feilmeldingen sa/sier, slik at jeg kan sjekke om det er det samme?

Lenke til kommentar

heisann igjen..

prøvde å ta ut alt det som jeg ikke trengte under oppstarten og det funket ikke..

 

da jeg kikket på feilmeldingen en gang til stod det

" stop : c0000221/ unknown hard error

\systemRoot\system32\ntdll.dll"

 

og denne linje to kom frem denne gangen, den var ikke der fra før av

og da tenkte jeg med en gang at det var noe feil med selve cd-en.

 

stappa i winXp cd-en min og det gikk..

 

så fobranne mye tull...ccc..

kastet bort mesteparten av dagen på dette..ufff..

men jaja, bedre dette enn at det var noe seriøst hehe..men irriterende er det

 

gutter, takk for alle svara..

forumet er et godt sted å være i disee problemtidene:))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...