aomt Skrevet 4. januar 2021 Skrevet 4. januar 2021 En bekjent av meg var i utlandet og ble smittet av COVID. Ved ankomst til Noreg har han testet seg, fikk positivt og satt i isolasjon, sykmeldt til midten av januar. I dag sa han, legen friskmeldte han siden han ikke hadde noe symptomer på 3 dager. Dvs, han må ikkje lenger sitte i isolasjon (lov til å gå ut, i butikk +++). Kan det stemme eller har han mistforstått noe? Er ikkje det behov for å avlegge negativt test?
Tomahawk Skrevet 4. januar 2021 Skrevet 4. januar 2021 Det stemmer. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/opphevelse-av-isolasjon/ 2
SuperKrokodille Skrevet 5. januar 2021 Skrevet 5. januar 2021 aomt skrev (4 timer siden): En bekjent av meg var i utlandet og ble smittet av COVID. Ved ankomst til Noreg har han testet seg, fikk positivt og satt i isolasjon, sykmeldt til midten av januar. I dag sa han, legen friskmeldte han siden han ikke hadde noe symptomer på 3 dager. Dvs, han må ikkje lenger sitte i isolasjon (lov til å gå ut, i butikk +++). Kan det stemme eller har han mistforstått noe? Er ikkje det behov for å avlegge negativt test? Jf. koblingen til @Tomahawk: Hvis han har avlagt positiv test og har hatt symptomer på koronasydom, kan han gå ut av isolasjon tidligst ti døgn etter symptomdebut, dersom han da har vært feberfri i minst 24 timer. Hvis han hele tiden har vært symptomfri, opphører isolasjonen når det er gått ti døgn siden den positive testen ble avlagt. 1 1
aomt Skrevet 5. januar 2021 Forfatter Skrevet 5. januar 2021 Takker! Eg syns det er litt rart at han må ikkje avlegge negativt test, men det ser ut til å stemme mtp FHI-regler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå