Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plutselig roligere da jeg ikke har tatt medisin i dag


Gjest f62e5...86b

Anbefalte innlegg

Gjest f62e5...86b

Jeg har ADD, og startet med medisin i februar i en alder av 28. Ritalin var først, men i juni fikk jeg starte med Aduvanz. Den funket mye bedre. Holdt lenger og effekten varte lenge uten at vi måtte øke dosen.

Men i august ble det økt til 50. 
Merket en uro før den ble økt og legen mente det kunne være at jeg hadde fått høy toleranse. Men jeg ble ikke bedre. Tok 1 uke pause og effekten var bedre da jeg hadde hatt en pause. Men de dårlige bivirkningene henter seg også inn igjen raskere. Det som har skjedd i det siste er at jeg får godt humør som varer et par timer. Deretter kan alt jeg holder på med oppleves meningsløst og unødvendig. Jeg får økt følsomhet for lyder/mas. Har jobb 3 dager i uken. Noen ganger ringer folk og spør om ting, så svarer jeg og så er alt greit. Men så ringer samme personen igjen 5 min etterpå og ombestemte seg, og da blir jeg drit irritert. Jævla mennesker tenker jeg! Kan de ikke bestemme seg? 
Dette er ikke like ille når jeg har vært foruten nå. 
Men når jeg er uten så er ting så kjedelig og flatt. 
Er det slik det skal være? Den roen jeg merker når jeg ikke tar den er kanskje roen folk med adhd merker når de faktisk tar den?

Anonymous poster hash: f62e5...86b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg vil be deg om å ta kontakt med fastlegen/den legen som har skrevet ut medisinen til deg og rådføre deg med vedkommende. 

Husk på at ingen av oss er leger på dette forumet, og derfor er det best å ta slik problematikk med en faktisk lege. 

Lenke til kommentar
Gjest f62e5...86b
Omnia vincit amor skrev (21 minutter siden):

Jeg vil be deg om å ta kontakt med fastlegen/den legen som har skrevet ut medisinen til deg og rådføre deg med vedkommende. 

Husk på at ingen av oss er leger på dette forumet, og derfor er det best å ta slik problematikk med en faktisk lege. 

Jeg er i dialog med lege og han ville øke til 70. Han vet om uroen. Han tenkte det kunne være tegn på behov for større dose.

kan dere politisk korrekte la være å svare? Dette er kjedelige svar og jeg føler dere bare vil ha likes. Jeg dør ikke av å ikke ta medisinen noen dager. Jeg dør heller ikke av medisinen. Jeg spør fordi kanskje andre har erfaring. 

Anonymous poster hash: f62e5...86b

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gjest f62e5...86b skrev (2 timer siden):

Jeg er i dialog med lege og han ville øke til 70. Han vet om uroen. Han tenkte det kunne være tegn på behov for større dose.

kan dere politisk korrekte la være å svare? Dette er kjedelige svar og jeg føler dere bare vil ha likes. Jeg dør ikke av å ikke ta medisinen noen dager. Jeg dør heller ikke av medisinen. Jeg spør fordi kanskje andre har erfaring. 

Anonymous poster hash: f62e5...86b

Legen vet nok best. 

Jeg har ingen annen intensjon enn å si ifra om at det ikke finnes leger her, og ingen som kan påberope seg kompetanse nok til å gi deg et definitivt svar når det kommer til medikamenter på forumet. 

Om andre brukere svarer i tråden så skal jeg ikke legge meg borti hva de sier, men de er ikke leger, og kan kun komme med sin erfaring av medikamentet. Og saken er da at folk opplever medikamenter forskjellig. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg er for så vidt enig at dette er noe du må ta med legen. Årsaken til at jeg mener dette er ikke å være politisk korrekt, men fordi symptombildet du beskriver kan ha med så mye mer enn bare medisinbruken å gjøre. Dine spørsmål blir best svart på i en dialog der legen må kunne stille motspørsmål. Ditt startinnlegg er ikke i nærheten av å fortelle den helhet det er behov for når det skal kunne gis et kvalifisert svar.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Leger er rask med noen form av diagnose og kommer gjerne med medisiner. Ritalin ble brukt som partydrug også. Det ble gitt til barn mot ADHD.

Når du er roliger uten slike piller kan du spøre degselv om det er den rett vei du går med denne mediciner.

Nei jeg er ikke lege, men har noen erfaringer med slike tilfeller. I mange tilfeller er det godt mulig å endre noe om livstilen din slik du ikke trenger mediciner. For eksempel: når du lever på fryseboks-pizza og cola, og vis du aldri trener fungert korpen ikke som det skal. Trenger du da mediciner eller godt matt?

Så uten å ha fullstending oppløsninger er det umulig å gi riktig rad.

 

 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (På 9.12.2020 den 10.51):

Husk på at ingen av oss er leger på dette forumet, og derfor er det best å ta slik problematikk med en faktisk lege. 

Det er jo feil. Jeg kjenner til at vi har leger samt andre med helsefaglig autorisasjon som sykepleiere, ambulansearbeidere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, helsefagarbeidere/hjelpepleier, psykologer og vernepleiere her på forumet, og en drøss av flinke studenter innenfor disse helsefagene. Så har vi jo en del som ikke helsepersonell, men som allikevel har sin kompetanse å komme med gjennom erfaringskompetanse. Erfaringskompetanse innen å bruke enkelte medisiner og brukererfaring innenfor visse sykdommer og rett og slett livserfaring. Per nå har vi ingen retningslinjer som sier at det ikke er tillat å utgi seg som helsepersonell. Men jeg tenker at de som spør om hjelp på forumet må være klar over at de ikke alltid vet hva slags kompetanse de som svarer har eller kan være 100% trygge på at de får et kvalitetssikret svar, og at de må huske se rådene de får i lys av at vi som svarer ikke kjenner 100% til livssituasjonen, vi har kun informasjonen som blir skrevet i trådene å forholde oss til. Jeg tror alle, uavhengig av kompetanse, uavhengig om de er helsepersonell eller ei, synes det er spennende å diskutere helse og sykdom. Vi lar også innlegg som er feil eller feilaktig få lov å stå fordi vi verdsetter ytringsfriheten høyt her på forumet og fordi det er så sunt for debatten å få fram andre sider enn det som er korrekt, så lenge det ikke bryter med retningslinjene våre. Og finnes det alltid galt/rett i helse? Nei. Noen ganger er det gråsoner og selv de lærde strides. ADD/ADHD-diagnose og behandling er perfekt eksempel. 

Jeg kan dog enig i akkurat den problemstillingen som TS tar opp, best tas i opp med fastlege eller annen behandlende lege.  Fordi behandlende lege kjenner historikken til vedkommende og her var det lite informasjon uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...