Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ikea Nymåne taklampe - Hjelp til å finne specs


Anbefalte innlegg

Har 3stk Ikea Nymåne "LED Plafond".

De er montert av elektriker. Hatt de i 2.5 år, fungerer greit, men dimming med Elko 315GLE ser ikke ut til å fungere helt optimalt. Lampene kutter ut lenge før dimmeren når minimum. Og med mindre dimmer er på maks/ 100%, avgir lampene en irriterende hiss/ summing.

Jeg skulle ønske jeg kunne dimme de lavere før de sluttet å lyse. Så prøver å finne spesifikasjoner for å vite mer om hva en ideell dimmer ville vært. Men finner så godt som ingen ting. Ingen ting om hverken strømforbruk/ effekt (watt), lysstyrke (lumen), fargetemperatur (kelvin). Det står heller ingen ting om hvorvidt de kan dimmes, og da heller ikke hva slags dimmer evt. 315GLE er så vidt jeg har fått med meg en dimmer av typen "transistor/ faseavsnitt".

  • Det må vel være påkrevd å oppgi slik informasjon? Både forbruker og fagmann/ elektriker trenger jo dette for å bruke produktet riktig?

Noen som har klart å finne informasjonen jeg etterspør her? Evt. andre som har erfaring med andre dimmere som virker bedre med denne lampen? MicroMatic, SG etc.

Edit: Fant litt specs om effekt og lys under "mål"..

  • Varenr.: 603.362.74
  • Diameter: 45cm
  • Høyde (bygger): 8cm
  • Effekt (max): 28w
  • Fargetemperatur: 2700k
  • Lysstyrke (max): 1800lm
  • Isoleringsklasse: 1 (krever jordet tilkobling)
  • Dimbar: Nei

Edit 2: Har kommet en nyere versjon som bruker mindre strøm, har litt høyere lysstyrke, og er dobbeltisolert.

  • Varenr.: 605.260.47
  • Diameter: 45cm
  • Høyde (bygger): 8cm
  • Effekt (maks): 25W
  • Fargetemperatur: 2700K
  • Lysstyrke (maks): 1900lm
  • Isoleringsklasse: 2, dobbeltisolert (krever ikke jordet tilkobling)
  • Dimbar: Nei
Endret av olavrb
Info om "v2"
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

315GLE har fungert helt OK frem til nå (2.5 år), med unntak av at jeg skulle ønske lyset kunne gå enda lenger ned før det kutter. Det er stor forskjell på høyeste og laveste dimming (før lyset slukker). Det flimrer ikke, det virker ikke som frekvens påvirkes av dimming heller. Så tror de kan dimmes. Men at 315GLE ikke er optimalt.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har nå prøvd Elko sin nyere dimmer for LED, "Elko 315 LED", med og uten N tilkoblet. Synes ikke den gav noe bedre resultat enn "Elko 315 GLE" som jeg hadde fra før. Begge dimmer lyset ganske lavt ned uten synlig flimmer, men kombinert med Nymåne opplever jeg følgende:

  • Buzze-lyd på alle lysnivåer bortsett fra full guffe.
  • Lampene tenner ikke igjen dersom man slår på ved laveste mulige lysnivå.

Jeg vurderer å teste Micro Matic sin "Uniled+325". Spesielt boost-funksjonaliteten er interessant. Eller bare skaffe bedre taklamper når det blir lettere å få tak i lyskilder som møter EU sine anbefalinger ifht. flimmerfri belysning (Pst LM og SVM).

Har noen bedre erfaring med andre dimmere + Nymåne? :) (Jepp, vet at Nymåne offisielt ikke er dimbar).

Edit: Har nå kjøpt og testet Micro Matic Uniled+ 325. Wow. Natt og dag forskjell fra Elko 315 GLE og 315 LED. Dimmer mye bedre, mindre flimmer, både på Ikea Nymåne og noen dimbare 7W COB LED downlights jeg har. Bytter ut alle dimmerne jeg har med Micro Matic Uniled+ 325.

Endret av olavrb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...