Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremser går varm etter skift


Kanal123

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp skiftet klosser og skiver på bilen min. Etter dette ble gjort merket jeg at venstre bak ble glovarm, vet dere årsak til dette? Jekket opp hver jul for å sjekke om det var noen direkte kontakt mellom skive og klosser når ingen bremser var på osv. Når  jeg skulle rotere dette selv for hånd så merket jeg at egnt alle bremsene hadde litt kontakt med bremsene. De forrige skivene og klossene var ganske nedslitt. Mulig stempelet ikke har vendt seg helt til litt tykkere skive og klosser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Framme eller bak? Min erfaring med dette ender alltid opp med nye kalippere. Etter mange timer med demontering og rengjøring av kalipperstempel. Derfor handler jeg alltid kalipper når jeg skal i gang med sånt på en tilårskommet bil. Fomodentlig kan kalippere leveres tilbake, noe som aldri skjer. 

Dersom det er snakk om bak, så kan det hende du har kålet det til med parkbremsfunksjon. 

Lenke til kommentar

De foran er bare lunkne når jeg har kjørt ferdig, den bak på høyre er bare lunken, men venstre bak er gloheit. Så det er den bak ja. Bare den ene da, syns det er litt rart. Men var den vi tukla med mest når vi skulle starte å skifte bak, var mye problem med å skjønne seg på stempelet osv

Lenke til kommentar

Dette temaet har vært oppe gjentatte ganger før. Brekkfunksjon er en skrue som må nullstilles når man bytter klosser og skive. Gjorde samme feil selv på en A3. Verktøy kjøper du på Biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bremsesystem/bremsefriksjon/bremseklosser/bremsestempelverktoy-15-deler-2000019405

Edit: Som du kan se på video, må stempelet skrues inn. Når alt er montert sammen må du ikke trykke på bremsen først. Dra i brekket gjentatte ganger til brekket fungerer og stempelet med skrue har kommet i riktig posisjon og brekket fungerer. Da kan du trø forsiktig i bremsen. Gjør du motsatt rekkefølge, kan du ødelegge kalipperen. (Kunne ikke se at det ble gjort i denne videoen.) 

 

 

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Kan være glidere kanskje, sjekket ikke disse så godt... husker ikke helt i farta hva prosedyre jeg tokk etter skiftet. Men jeg brukte det verktøyet for å presse inn stempelet igjen. Så jeg fikk resatt den. Men litt usikker på det med håndbrekk og brems etterpå. Eneste jeg har merket litt av nå etter dette skiftet er at bilen føles ut som den holder litt igjen når jeg kjører. Litt som om bremsene sitter på hele tiden. Litt usikker om det er at den føles tyngre eller om den faktisk blir senka av bremsene. Men 3 av bremsene er jo ikke så varm etter en kjøretur, er bare den ene. Vurderer å spørre et verksted jeg kjenner godt til om de vil bare ta en titt og se om jeg har gjort det korrekt og hvor denne varmen kommer fra. Tenkte å jekke den opp nå i helga og ta en titt

Lenke til kommentar

Tre ting å passe på når man skifter klosser og eventuelt skiver bak.

Det første er om gliderne er løse og fine, bak skifter man klosser såpass sjelden at det er en god idé å ta ut gliderne og rengjøre de og hullet de skal stå i før man setter de inn med nytt fett.
Det andre er om belgen rundt stempelet er hel og fin, hvis ikke må stempelet tas ut og rengjøres, og ny belg samt tetningsring monteres.
Det tredje er å kjenne etter om stempelet glir relativt lett inn når det skal presses tilbake. Hvis ikke vil stempel gå tregt og dermed klossene berøre skiva og man vil få varmgang i større eller mindre grad. Igjen må stempelet tas ut og rengjøres, og ny belg samt tetningsring monteres.

Repsett for dette selges billig på ebay og koster veldig lite i forhold til nye kalippere.

Eksempel:

s-l500.jpg

PS, husk å etterfylle bremseveske hvis man har tatt ut stempelet fra kalipperen, så ikke nivået blir lavt i beholderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...