Gå til innhold

Pensjon


Anbefalte innlegg

I en alder av 59 år måtte jeg si opp 40% av stillingen min fordi jeg ikke orket å jobbe i denne delen av stillingen grunnet dårlig arbeidsmiljø. Siden har jeg jobbet 60% ufrivillig fordi jeg ikke kunne omplasseres til nye 40%. Fordi jeg har litt finansinntekter har jeg kompensert med dette.

Men dette gir ikke pensjonsopptjening. Når jeg blir 62 år gammel tenker jeg og kompensere via AFP. Så langt er alt greit, vil trolig få en grei tilleggsinntekt i årene frem til jeg er 67 år gammel. Det hører med til historien at man ikke verken kan heve arbeidsledighetstrygd eller uførepensjon når man jobber 60%.

Så det hadde mest sannsynlig lønnet seg før meg og si opp hele stillingen men det har jeg ikke lyst til.

Når jeg går inn på pensjonskalenderen finner jeg at jeg vil bli hardt straffet for å ta ut AFP i 40% som 62 åringen. Inntekten som kommer opp når jeg får av helt som 67 åring er ikke mer enn 227000 kr pr.år. Kan dette stemme, vet jeg går mye ned i inntekt men så mye.

Vet og at det var dumt av meg og si opp den 40% da jeg var 59 år. Men arbeidsmiljøet på denne delen av stillingen var helt uholdbar og jeg følte ikke jeg hadde noe valg. 

 

I ettertid har jeg tenkt at jeg sikkert burde sagt opp stillingen helt for det kan hende jeg ikke bare hadde tjent på det på kort sikt, men også på lang sikt.

Så nå sitter jeg her og lurer på hva jeg skal gjøre. Har mest lyst og fortsette i 60% stilling men hva om jeg blir straffet for det seinere.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags pensjonsavtale har du? Offentlig sektor, eller privat, i så fall ytelses- eller innskuddspensjon?

NAV gir ikke uførepensjon med mindre man er 50 % ufør, men i offentlig sektor har man alltid kunnet ha uføregrad ned til 20 %, uten at jeg har fulgt på om det har skjedd noe vesentlig med regelverket her etter pensjonsreformen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...