Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Loopback? Hvordan kan jeg koble meg til egen IP?


Anbefalte innlegg

Irriterer meg over at jeg ikke kan bruke serveren/domenet mitt lokalt, pga ruteren ikke støtter loopback (og jeg vil derfor ikke klare å koble meg til min egen IP adresse).

 

Jeg har kjøpt et domene, og jeg kan jo da ikke bruke dette selv. Siden jeg egentlig bare tester og lærer meg litt om nettverk, er det et rimelig stort behov å finne ut om ting funker. I går stresset jeg f.eks i over en time med oppsett av sonefilen til domenet, men den funket egentlig hele tiden, det var bare loopback-tullet som hadde spilt meg nok et puss.

 

Spørsmålet er da, hvordan skal jeg fikse dette?

 

Jeg vet om 3 alternativ:

 

1. Ny ruter

Jeg har ikke klart å finne noen hvor det står i klartekst at loopback støttes. For alt jeg vet har "loopback" et litt mer teknisk navn... Noen som finner noen rutere som støtter dette i norske webshopper? (lurer på hvilket prisnivå de ligger på).

 

2. Kutte ut router, og bruke en PC i stedet

Er dette en løsning? Er den i så fall bra? Denne PC-en blir i så fall den nåværende serveren, og er mer eller mindre tvunget til å kjøre windows (server 2003).

 

3. Redigere HOSTS filen i windows

Dette har jeg prøvd, og det funker jo, men tror ikke det er helt det jeg er ute etter. Denne filen må i såfall redigeres på alle PC-er, og alle subdomener må vel legges inn manuelt.

Men jeg har en mistanke om at jeg kan bli litt lurt også. Altså lurt i den forstand at ting funker hos meg, men ikke hos andre på internett. Jeg ville vel da nådd domenet mitt, selv om internett var frakoblet!

 

Er det noen som har noen forslag?

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Irriterer meg over at jeg ikke kan bruke serveren/domenet mitt lokalt, pga ruteren ikke støtter loopback (og jeg vil derfor ikke klare å koble meg til min egen IP adresse).

 

Hæ?

 

Kan du ikke pinge domene-navnet ditt, få IP'en, og koble deg opp mot den?

 

Eller kanskje jeg misforstår. I tilfelle, kan du forklare litt mer?

Lenke til kommentar

Domenet mitt er http://www.grevstad.us/

 

Hvis jeg skriver inne www.grevstad.us kommer det ingenting. Hvis du skriver det, kommer du frem. (samme gjelder hvis jeg skriver inn IP'en direkte)

 

Samme gjelder for ftp og mail. Jeg er nødt å skrive inn IP adressen serveren bruker på LAN'et (10.0.0.2) for å nå den.

 

Det er jo skikkelig unødvendig at det er slik... :p Irriterende er det i alle fall :(

Lenke til kommentar
Den "loopback" greia du snakker om heter: UPnP  :thumbup:

Takk... :)

 

Du kan muligens sette opp en lokal DNS-server, men da må du redigere alle maskinene så de bruker den, så det kan være vel så mye stress som å legge til en linje i hosts.

 

Vil det fungere altså?

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Prøv å legg følgene linje til i WIN_DIR\system32\drivers\etc\hosts

10.0.0.2 grevstad.us

Det er det jeg har gjort, men synes ikke den løsningen er noe bra, siden:

 

- Jeg må legge til hvert enkelt subdomene

- Jeg må gjøre dette på alle maskinene i nettverket

- Det funker ikke på mail f.eks. Jeg kan ikke bruke mail.grevstad.us i outlook f.eks

- Det fungerer selv om jeg ikke er tilkoblet internett, og litt av poenget mitt er at jeg skal sjekke om tingene fungerer for folk som ikke er på mitt lokale nettverk.

Lenke til kommentar

Hmm.. er du sikker på at dette har noe med loopback å gjøre? Når du skriver www.grevstad.us i din browser, vil jeg tro at du spør DNS serveren som er konfigurert lokalt (via dhcp fra routeren) om ip, og så kobler deg til ip'en, som da er din router sin på internett. At ikke routeren skal kunne formidle data til seg selv høres litt rart ut, skulle tro det virket? Eller.. ble litt forvirret jeg og nå :ermm:

Lenke til kommentar
Hmm.. er du sikker på at dette har noe med loopback å gjøre? Når du skriver www.grevstad.us i din browser, vil jeg tro at du spør DNS serveren som er konfigurert lokalt (via dhcp fra routeren) om ip, og så kobler deg til ip'en, som da er din router sin på internett. At ikke routeren skal kunne formidle data til seg selv høres litt rart ut, skulle tro det virket? Eller.. ble litt forvirret jeg og nå  :ermm:

Vel, jeg ble i alle fall forvirret. La oss se bort i fra domenet.

 

Det er jo egentlig IP adressen det er snakk om.

 

IP adressen ruteren har fått tildelt mot internett er 82.134.x.x, og er altså den alle maskinene på LAN'et har mot internett. Vi kan altså ikke skrive inn http://82.134.x.x/ i nettleseren, slik alle andre utenfor vårt LAN kan.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Lokal DNS server er tingen hvis du vil gjøre det ordentlig på et LAN. Da definerer du de lokale ip-adressene (eks 192.168.1.0) i denne og setter den opp til å forwarde alle andre requests til DNS serveren til ISP'en din. Og så må du sørge for at maskinene på lanet ditt bruker denne.

 

- J

Lenke til kommentar
IP adressen ruteren har fått tildelt mot internett er 82.134.x.x, og er altså den alle maskinene på LAN'et har mot internett. Vi kan altså ikke skrive inn http://82.134.x.x/ i nettleseren, slik alle andre utenfor vårt LAN kan.

Hmm, det kan jeg. Hvis jeg har forstått deg rett nå da.

Har selv en server på en annen maskin i LAN. Skal jeg teste den skriver jeg bare min eksterne IP i browservinduet så kobler den greit opp en tcp-connection til serveren min.

Lenke til kommentar

den DNS serveren som fulgte med smoothwall (kjent sak - bare jeg som ikke greier å huske hva den het) var veldig grei å ha.

 

Men slik jeg ser det, ønsker du å ha en ruter som skjønner at når du prøver å aksessere din egen eksterne IP, så vil den "kople seg til seg selv" uten å gå via internett?

Lenke til kommentar
den DNS serveren som fulgte med smoothwall (kjent sak - bare jeg som ikke greier å huske hva den het) var veldig grei å ha.

 

Men slik jeg ser det, ønsker du å ha en ruter som skjønner at når du prøver å aksessere din egen eksterne IP, så vil den "kople seg til seg selv" uten å gå via internett?

I Smoothwall er loopback avskrudd, Clarkconnect som jeg bruker støtter loopback og de fleste linuxdistroer hånterer dette på strak arm uten noe om og men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...