Gå til innhold

Ruter fra altibox og egen mesh ruter i tillegg


shadowano

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har altibox internett med hjemmesentralen VMG. Jeg kjøpte nettopp Deco M4 Mesh Wifi system for å få bedre WIFI i huset over 3 etasjer. 

Vil det være noe problem å beholde hjemmesentralen i ruter modus og samtidig bruke DEVO M4 som ruter? Altibox sa at det ikke er anbefalt og at det kan skape problemer, uten å gå nærmere inn på hva slags problemer dette kan skape. Samtidig sier de at flere har dette oppsettet uten store problemer. 

Grunnen til at jeg ikke vil ha hjemmesentralen i bridge modus er pga at tv og internett signalene går fra å være i samme port til å splitte dem ut over ulike porter. Men spørsmålet her er egentlig om hva slags problemer man kan få, om noen, at en ruter og en annen ruter er koblet sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kobler du opp Deco ruteren opp uten å skru på bromodus på altibox ruteren blir du nok ikke å miste nettet, men det kan skape en del ustabilitet og problemer ved åpning av porter. Det kalles "double NAT" om du ønsker å gjøre mer research på hvilke problemer som kan oppstå. Dessverre ser det ikke ut til at den nye ruteren din støtter repeater mode så du ender opp med dobbel NAT om du ikke skrur på bromodus. 

Anbefaler at du skrur på bromodus og strekker en dedikert kabel til tv, eventuelt kan du bruke trådløsboksene som fungerer med altibox sine tv signaler. Alternativt kan du prøve å returnere ruteren du kjøpte og finne en som støtter repeater mode.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

TP-Link har aksesspunktmodus på de en del (alle?) av sine Deco-produkter. Hvis du ikke vil sette Altibox-sentralen i bromodus, anbefaler jeg at du setter Deco-settet i aksesspunktmodus. Da vil Deco-ene kun stå for wifi-nett.

Selv kjører jeg Deco X60 i aksesspunktmodus.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk, jeg endret til å kjøre altibox sin hjemmesentral i bromodus og Deco som ruter. Fant ut at altibox tv dekoderne både får tv og internet via tv portene i bromodus. Dette stod ikke i dokumentasjonen deres, så ba dem oppdatere slik at det var mer forståelig. Andre enheter får ikke internett via disse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...