Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nedtrapping


Miris

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter med depresjon og har fått diagnosen ptsd.. ble for mye nedganger så måtte til slutt få legen til å hjelpe meg. Har gått på brintellix i ca en måned nå, men den har økt angsten min og forstyrret søvnen til de grader at jeg må ta sove medisin hvis jeg skal sovne! Før jeg brukte brintellix var det perioder 3-4 dager hvor jeg var langt nede, men humøret kom opp igjen til slutt... jeg er lei av å ikke få til å sovne mer! Skal jeg nedtrappe på dette (kutte medisinen i to)? Eller bare brått slutte? Er klar over at det kan frembringe noen symptomer... plis noen råd🙏🏻

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noe du må snakke med legen din om. Sammen må dere lage en plan som fungerer. 

Det er store individuelle forskjeller på hvordan man reagerer på medisiner. Noen bruker lang tid på å trappe ned og må supplere med andre medisiner i en overgangsperiode. Andre igjen bruker kort tid uten noen som helst komplikasjoner. Det er så store forskjeller her at ingen kan "gjette" hva som fungerer for deg. Hva man får av seponeringssymptomer i en overgangsfase er individuelt - dersom søvnproblemer et typisk for din del, er dette noe du kan snakke med legen din om. Det finnes milde hjelpemidler som ikke er avhengighetsskapende som kan hjelpe mot sovn. Slik som vallergan og melatonin (sistnevnte fås nå respetfritt på apoteket). 

Men det gjelder også å lage seg gode rutiner for søvn. Personlig tar jeg aldri med meg mobilen inn på soverommet, den skrur jeg på flymodus før jeg legger meg. Det å unngå sukkerholdig mat men heller drikke en kopp te virker beroligende for min del. Noen tar seg et varmt bad, og det å onanere fungerer også bra (for oss gutter 😜 vet ikke om det har samme effekt for jenter). Trening har også god effekt på søvn. 

Les også her: 
https://relis.no/content/5011/Vortioksetin-og-risiko-for-seponeringssymptomer
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...