Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fundament til stolper


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal støpe noen fundament, som skal være fundament for noen stolper, som igjen skal holde oppe et veranda-tak.

Nå har jeg gravd rett i nærheten av veranda, og 60-70 cm ned har jeg begynt å treffe på noen store steiner, så tipset fra min onkel om at berget er ca 60 cm, ser ut til å stemme bra.

Jeg tenker jeg skal grave ut et par store hull, som er store nok til at jeg kommer 60-90 cm ned, og kan støpe søyle-fundament der, ved hjelp av 150x1200mm pappsylindere.

Men hvordan skal jeg få disse til å stå rett, og unngå at det flyter ut nederst?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Det er bare å lodde opp papprøret det med et vater, og feste det midlertidig/fylle opp rundt frem til støpen er ferdig. Du blander såpass tykt at det ikke blir noe problem at det flyter ut i bunnen. Jo tørrere du kan blande betongen dess sterkere blir den, men om du blander jordfuktig må du pakke den da slik at den blir en homogen masse. For letthets skyld er det nok greit å blande det såpass tynt at det flyter nok i formen til å slippe å pakke den for hånd, så lenge det er innafor produsentens blandeforhold. Om du skal støpe i disse dager så må du huske på å blande i frostvæske som er kompatibel med betongen sammen med vannet i miksen.

Litt usikker på om det er noe konkrete krav på dybde hva gjelder fundament for bærende konstruksjon med tanke på frost, den stikker jo ca 1m ned i bakken, men om du treffer fjellgrunn så er jo ikke telehiv noe problem.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...