Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kansjeg smette i en annen motor i micraen min?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, det funker på sett og vis å bytte til en kraftigere motor.

 

Det som er litt problematisk er overføringen til girboksen, den må ha de samme dimmensjonene. På større motorer er gjerne overføringen dimensjonert større, og da vil det ikke passe.

En annen ting er det praktiske. (hvis du har tenkt å bytte motoren selv)

Den veier rimelig mye, så du trenger en kran eller lignende til å løfte den gamle ut og den nye inn.

Husk også bremser.

Jeg anbefaler at du sjekker nettet etter sider som omhandler din biltype og tuning/styling. For min del fikk jeg den avgjørende informasjonen på :

http://www.opelmotorsport.com/

Der har de lagt ut tekniske data ved ombyging.

 

Forsøk å fin en tilsvarende side, så er det nok i boks.

 

Lykke til

Endret av Dr_Ost
Lenke til kommentar
Joda, det funker på sett og vis å bytte til en kraftigere motor.

 

Det som er litt problematisk er overføringen til girboksen, den må ha de samme dimmensjonene. På større motorer er gjerne overføringen dimensjonert større, og da vil det ikke passe.

En annen ting er det praktiske. (hvis du har tenkt å bytte motoren selv)

Den veier rimelig mye, så du trenger en kran eller lignende til å løfte den gamle ut og den nye inn.

Husk også bremser.

Jeg anbefaler at du sjekker nettet etter sider som omhandler din biltype og tuning/styling. For min del fikk jeg den avgjørende informasjonen på :

http://www.opelmotorsport.com/

Der har de lagt ut tekniske data ved ombyging.

 

Forsøk å fin en tilsvarende side, så er det nok i boks.

 

Lykke til

Takker :thumbs:

 

Jeg går på bil mek. linje nå og der har vi verktøyet til det så no prob. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg går på bil mek. linje nå og der har vi verktøyet til det så no prob.  :thumbup:

Ikke ta deg vann over hodet her nå. Uansett så vil det største problemet være å få bilen godkjent med en annen motor. Hvis det er en ny bil bør du nesten være elektriker også, fryktelig mye elektrisk nå til dags.

 

*edit:

 

Dersom din micra har et av de minste motoralternativene vil det mest praktiske være å få tak i en micra med større motor og så bytte. Da kan du ta alt av understell og bremser fra den med størst motor. I og med at bilen har forhjulsdrift vil jeg ikke anbefale deg å bytte motor. Det kommer til å koste mye, føre med seg masse bannskap når du skal "smette" nedi den nye motoren og gevinsten i form av økt effekt er ikke allverden

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Trur nok grunnen til at det er få som poster innen bil og motor på dette dataforumet, der sgnaturen faktisk ofte er hvilke pc en har, er at me som er interesert i og har erfaring og peiling bruker tida på bil og motorforum der kunskapen er større, og heller er ute i verkstedet eller garasjen.

For bil er det mange gode forum på nettet. Du har merkeklubbene og andre. :cool:

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Her ser jeg en perfekt tråd for mine spm!:)

 

Noen her som vet om noen 2,0l motorer som går greit å få satt inn i en Micra k10 Lx? Dette er en 4-trinns AUT!:)

Eller må jeg skifte girkasse også da, er usikker på dimensjonene på denne karen her, men om det skulle være nødvendig, så skal jeg klare å finne ut av det!

 

Eller vet noen her om eventuelle nettsider hvor jeg kan få svar på slike spm som dette?:)

 

Takker så mye på forhånd!

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at hver komponent, inklusive bilen som sådan, har blitt testet bare til visse grenser - og setter du da inn en motor som overstiger dette, kan du regne med problemer både hos biltilsynet og forsikringsselskapet...

 

Så det kan være en ide å spørre på et merke-spesifikt forum om hvor man kan finne pålitelig info om begrensningene for den-og-den bilen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...