Gå til innhold

Naboen sin WiFi-router bytter konstant over til samme 5 GHz kanal som jeg bruker.


Windoge

Anbefalte innlegg

Jeg bruker WiFi Analyzer til å velge en tom kanal på mitt hjemmenettverk. Problemet er bare at hver gang jeg velger en tom kanal, så er naboen sin WiFi satt på den nøyaktig samme kanalen innen noen få dager. Det er tomannsbolig, noe som gjør forstyrrelsene sterke. 

Jeg regner med at det ikke er gjort med vilje, men at det er en form for automatikk i hans router som er skyld i dette.

Er det noe løsning på dette? (Jeg vet kabel er en løsning, men nå snakker jeg WiFi).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en nyere ruter, ville jeg latt ruteren styre dette automatisk. På en nyere ruter med 5GHz, vil man heller ikke ha full manuell kontroll på kanalvalget, ettersom en del av kanalene er DFS-kanaler hvor det må gjøres overvåkning ut i fra om det er lov å bruke kanalen (en del kanaler som ikke skal brukes når det f.eks. er radarsignaler i nærheten).

At en ruter er på samme kanal trenger ikke å bety noe, hvis det ikke er spesiell trafikk på det andre nettet. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, NULL said:

Hvis du har en nyere ruter, ville jeg latt ruteren styre dette automatisk. På en nyere ruter med 5GHz, vil man heller ikke ha full manuell kontroll på kanalvalget, ettersom en del av kanalene er DFS-kanaler hvor det må gjøres overvåkning ut i fra om det er lov å bruke kanalen (en del kanaler som ikke skal brukes når det f.eks. er radarsignaler i nærheten).

At en ruter er på samme kanal trenger ikke å bety noe, hvis det ikke er spesiell trafikk på det andre nettet. 

Min router fungerer stabilt på alle DFS-kanalene. Derfor skjønner jeg ikke at naboen sin router av en eller annen grunn skal følge etter hver gang jeg velger en veldig kanal. Bruker man strømmetjenester som for eksempel xCloud, Stadia og GeForce NOW vil dette ødelegge opplevelsen, selv om det normalt sett ikke er et stort problem å bruke samme kanal som andre.

Lenke til kommentar

Noen rutere (hei OpenWRT) har en kjedelig implementasjon på DFS-kanalene på 5 GHz: dersom den oppdager trafikk på en kanal som den er satt opp til å bruke, så bytter den til en annen kanal (helt i henhold til "DFS.reglene" - bra!). Men - for noen rutere så er "en annen kanal" alltid den første / laveste kanalen i 5 GHz-båndet (ikke bra), og de velger den samme F... hva annet som er på den kanalen.

Merk: jeg har kun sett dette på OpenWRT, og det er mulig de har fikset det nå.

Lenke til kommentar
2 hours ago, tingo said:

Merk: jeg har kun sett dette på OpenWRT, og det er mulig de har fikset det nå.

Så kan man merke seg at veeeeldig mange rutere ellers har software som bygger på OpenWRT. Men kan godt være kombinert med programvarekomponenter fra brikkesettleverandøren der en del av denne logikken ligger. Men så har man også OpenSource-implementasjoner av "drivere" for en del SoC-er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For ordens skyld så sier standarden at dersom ruteren detekterer radar (altså radar og ikke andre wifi-nettverk) så har den 10 sekunder på å forlate DFS kanalene. Da sitter du igjen med kanal 36-48. Problemet er false negatives på radar så den tror andre wifi nettverk er radar. 

Dette kan ikke OpenWRT fikse sånn uten videre da det er chipsettet som varsler om radar og ofte bytter kanal automatisk. Ved å oppdatere (i praksis) SDK fra chipset-leverandør og ev. driver (som OpenWRT kan gjøre) så vil det forhåpentligvis bli bedre. Jeg vet ikke hvor flink OpenWRT er til dette og det er litt minefelt å bytte SDK, eller driver for den saks skyld så ikke noe man gjør for hver versjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...