Gå til innhold

Døde minnebrikker


MrMarbles

Anbefalte innlegg

Tror at G.Skill TridentZ DDR4-4133 C19 DC SR - 16GB-kitet mitt akkurat døde. Drev og testa med Try it! eller hva funksjonen heter i MSI sin UEFI. De postet med 4400MHz C18. Bootet inn i Windows, satte på memtest pro og stakk og spiste lunsj. Når jeg kom tilbake 30 minutter senere, så gikk maskina fortsatt men skjermbilde var sort. CAPSLOCK og NUMLOCK reagerte, men ikke noe liv fra skjermen. Starta maskina på nytt, men fortsatt ikke noe skjermbilde. Har så koblet fra alt, nappa UEFI batteriet og latt skiten stå uten strøm i 20 min, resetta CMOS via jumper på hovedkortet og testa 1 og 1 minnebrikke i alle slots, men maskina vil ikke POSTe (den starter, men ingen reaksjon fra keyboardet, CAPSLOCK/numlock etc). Testa uten GPU og noe annet utstyr tilkobla, samme resultat. Så føler meg typ 90% sikker på at det er minnebrikkene som er toast.

Kjøpte brikkene hos Proshop nå i september. Hvordan fungerer retur av slike minnebrikker? Får man nye eller får man pengene tilbake?

Samtidig, vurderer kanskje å gå for 32GB. Men er det noen rimelige 32GB kits med B die? Rimelig er for meg da under 2000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
kaeksen skrev (7 minutter siden):

Tålte hovedkortet ikke memtest?

Tenker det var litt smådefekt fra fabrikk evt. Memtest skulle jo i tilfelle bare stresse minnebrikkene og minneknotrolleren på CPU. Men iom. at det drepte keyboardet i samme slengen, så kanskje det ikke hadde veldig bra Power delivery. Veldig snodig, iom at det gikk utover en USB-enhet.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (Akkurat nå):

Tenker det var litt smådefekt fra fabrikk evt. Memtest skulle jo i tilfelle bare stresse minnebrikkene og minneknotrolleren på CPU. Men iom. at det drepte keyboardet i samme slengen, så kanskje det ikke hadde veldig bra Power delivery. Veldig snodig, iom at det gikk utover en USB-enhet.

Jo men det heter jo stresstest,,og det stresser pc utstyr til max. Power delivery tror jeg er ganske stabil, så det treng du ikke tenke så mye på. Vil tro at det skyldtes memtest alene. Samme hvis man bruker slike program som sisoft sandra, everest osv. Kan være skummelt.

Mistet selv ett hovedkort på den forrige pc'en min. Husker ikke helt om jeg stresstestet den, men har brukt og gjøre det mange ganger før. Og har fått litt noia av slike tester hehe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...