Gå til innhold

Asus PG35VQ


Dawgster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har erfaringer med X35, som har samme panel fra AU Optronics.

PG35VQ lå ute til 24K hos komplett forrige uke, så ville venta til black friday eventuelt.

Har egentlig ingenting å utsette på skjermen, definitivt den råeste gamingskjermen du får på markedet.

Det som virkelig løfter kvaliteten på skjermen er HDR og FALD. Stort pluss at sort blir helt sort, og ikke lys/grått som på de fleste andre gaming skjermer. 

Battlefield med ray tracing og HDR ser helt sinnsykt ut på denne skjermen, til dags dato råeste spillopplevelsen jeg noen gang har hatt. Vanskelig å forklare, det må prøves. 

At skjermen har g-sync og 200hz er kun en bonus.

Verdt hver eneste krone, selv om den er dyr :)  

 

 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Jobber litt med Adobe-ting og Cubase også.
Lurer derfor på et par ting i forhold til dette:

1. Vet at denne skjermen har FALD. Går dette an å skru av? Tenker på så det ikke kommer haloing under jobbing med disse programmene.

2. Hvordan er den i forhold til det å ha flere ting oppe samtidig? Typ Illustrator ett sted og Outlook ved siden av etc.
 

3. Er fargespekteret på denne bra nok for Adobe-ting (evt. om jeg må skru på wide gamut-modus?)?
 

4. Ser at den har et VA-panel. Jeg har ikke så mye peiling på forskjellige paneler, men er det stor forskjell mellom VA og IPS?

Har per i dag en Acer Predator XB271HU.

Lenke til kommentar
Dawgster skrev (55 minutter siden):

Jobber litt med Adobe-ting og Cubase også.
Lurer derfor på et par ting i forhold til dette:

1. Vet at denne skjermen har FALD. Går dette an å skru av? Tenker på så det ikke kommer haloing under jobbing med disse programmene.

2. Hvordan er den i forhold til det å ha flere ting oppe samtidig? Typ Illustrator ett sted og Outlook ved siden av etc.
 

3. Er fargespekteret på denne bra nok for Adobe-ting (evt. om jeg må skru på wide gamut-modus?)?
 

4. Ser at den har et VA-panel. Jeg har ikke så mye peiling på forskjellige paneler, men er det stor forskjell mellom VA og IPS?

Har per i dag en Acer Predator XB271HU.

1. FALD kan bli skrudd av og på i osd på skjermen.

2. Jeg bruker også skjermen til jobb/hjemmekontor. Er god plass til å ha 4 programmer/dokumenter ved siden av hverandre. 

3. Farge aspektet er bra, det er en QLED skjerm, og vil påstå at fargene er på nivå med forrige 4K skjermen jeg hadde som var IPS. Greia med QLED er at det gir bedre fargegjengivelse på VA panel. Har ingenting å utsette, du må opp på quadro skjermkort og rent 10-bit panel om du skal ha noe bedre, men da kjøper man heller ikke gaming skjerm, men heller noe ala Asus ProArt eller Apple Pro XDR.

4. Vanlig VA panel har vanligvis dårligere farge gamut, men bedre kontrast og sortnivå. IPS er har vanligvis bredere farge gamut, og innsynsvinkel, men det går på bekostning av dårlig sortnivå og kontrast.

Panelet på PG35VQ er VA QLED, som gir en mye bedre farge gamut enn man får på vanlig VA. Panelet på PG35VQ er beste fra to verdenen, da den er overlegen på kontrast og sortnivå, uten å gå på bekostning av farge gamut (fordi det er VA med QLED), og ikke vanlig VA LED eller VA LCD som har mye dårligere fargegjenngivelse.

Illustrator eller Outlook burde ikke være noe problem med denne skjermen :) 

Lenke til kommentar
Dawgster skrev (17 minutter siden):

Er ikke QLED av den typen der LEDene "brenner ut"med tiden?

Og en siste ting: Hvordan er den i forhold til backlight bleed?

Nei, det er OLED.

Når man skrur av FALD, så bruker den edge-lit, da kan man se noe backlight bleed (men minimalt).

Når du derimot skrur på FALD, så er det eget bakpanel med 512 dimming zoner som brukes, så da får man isteden direkte lys på bakpanelet der det skal være lys. Da slipper man problemet med at lys lekker i kantene som det gjør med edge-lit hvor lyskilden ligger i rammeverket. 

Kort svar, med FALD på er det ingen backlight bleed på skjermen. Da blir skjermen helt sort der det skal være sort ;) 

Lenke til kommentar

Vet det er litt mange spm her, men er en ting til jeg lurer litt på. I følge produksiden til Komplett har den Aceren jeg har et kontrastnivå på 100000000:1 (dynamisk)

På produktsiden til Asus PG35VQ står det et kontrastnivå på 2500:1 og 500000:1 (dynamisk)

Virker som Aceren er da bedre på dette? Eller er det andre faktorer som også spiller inn?
 

Ser at begge har en responstid på ca 4ms. Har Asusen noen problemer med såkalt smearing?
Er jo snakk om veldig mye penger her, så vil gjøre grundig research.

   
   
Lenke til kommentar
Dawgster skrev (30 minutter siden):

Vet det er litt mange spm her, men er en ting til jeg lurer litt på. I følge produksiden til Komplett har den Aceren jeg har et kontrastnivå på 100000000:1 (dynamisk)

På produktsiden til Asus PG35VQ står det et kontrastnivå på 2500:1 og 500000:1 (dynamisk)

Virker som Aceren er da bedre på dette? Eller er det andre faktorer som også spiller inn?
 

Ser at begge har en responstid på ca 4ms. Har Asusen noen problemer med såkalt smearing?
Er jo snakk om veldig mye penger her, så vil gjøre grundig research.

   
   

Nei, dynamisk kontrast sier dessverre ingenting om kontrast, det man skal se på statisk kontrast. 

PG35VQ har statisk kontrast på 2500:1, men Acer skjermen du har i dag har en statisk kontrast på kun 1000:1.

Så kontrastet er nok mye bedre på PG35VQ enn på den skjermen du sitter på i dag ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...