Gå til innhold

Fått jobb, men har fått ett nytt jobbtilbud


Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig en ny jobb i juli. Jeg stortrives. Lønna er på 430 000kr, og det er veldig bra arbeidsmiljø der. Fra lite til ok karrieremuligheter. Ikke så mye yrkesstolthet, men alle yrker er vitkige. :)

For ikke så lenge siden fikk jeg ett nytt jobbtilbud med oppstart 04.01.2020. Lønna er på 400 000kr, men det er rom for mye overtid, så her snakker vi 450 000kr - 500 000kr i brutto . Det er gode karrieremuligheter, og det er en jobb som ville git meg mye yrkesstolthet, og ansvar. Denne jobben krever derimot at jeg er klarert(vil ikke nevne hva) før jeg kan begynne der. Jeg har fått tilbud om stillingen, og den får jeg av forutsetning av at klareringen går i orden. Men denne klareringen tar så lang tid, ca 3 måneder eller mer, at jeg i verste fall kan hende opp med å starte på en jobb før jeg har fått svar. I verste fall blir jeg ikke klarert, og kan ende opp som arbeidsledig. Det vil jeg ikke! Den første ble sendt i retur, og jeg må fylle ny pga manglende utfylling på forrige. Derfor må jeg fylle en ny søknad til klarering.

Så med dette følger det flere knuter. Jeg er sikker på at jeg ønsker å takke ja til det nye jobbtilbudet. Skal jeg si ifra til arbeidsgiver at jeg sikter etter den? Når skal jeg si ifra? Burde jeg tenke bare på meg selv, og ikke på arbeidsgiver til jeg har fått vite mer om klareringen er i orden? Hva er lurt? Kan jeg søke permisjon? Kan nevne at sjefen min i min nåværende jobb var veldig fornøyd med meg. Bare positiv tilbakemeldinger.

Nå har jeg ingenting på samvittigheten, og jeg har alt i skjønneste orden, men det er ikke å unngå at jeg er bekymret for hva hvis. Her skal de sjekke familie, og alt annet på denne klareringen.

Så jeg trenger litt råd. Jeg er fortsatt på prøveperiode på den jobben jeg har nå. Oppsigelsestid er på ca 1.måned.

Det riktige er vel å si ifra så tidlig som mulig til arbeidsgiver, men men...det er ikke så lett. Trenger å diskutere dette blant andre kloke hoder, noe råd og veiledning hadde vært bra.

Endret av Sixstars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk kun på deg selv. Ikke tenk på arbeidsgiver. Ikke tenk på sjefen din.
Si ifra når du må, ikke ett minutt før.

Dersom rollene hadde vært snudd, så tenker arbeidsgiver kun på sitt beste, og ofrer ikke deg en tanke. Hvis de trenger mer enn 1 mnd. på å erstatte deg, så burde/ville de ha satt lenger oppsigelsestid.


Kilde: Har sittet på arb.giver siden av bordet i flere nedbemanningsprosesser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Tenk kun på deg selv. Ikke tenk på arbeidsgiver. Ikke tenk på sjefen din.
Si ifra når du må, ikke ett minutt før.

Dersom rollene hadde vært snudd, så tenker arbeidsgiver kun på sitt beste, og ofrer ikke deg en tanke. Hvis de trenger mer enn 1 mnd. på å erstatte deg, så burde/ville de ha satt lenger oppsigelsestid.


Kilde: Har sittet på arb.giver siden av bordet i flere nedbemanningsprosesser.

Dårlig steming hvis jeg kommer og sier ifra for sent vil jeg tro og, men fortsatt tenke på meg selv, og min familie? Dette går selvsagt ut på samvittigheten min, ellers hadde jeg ikke kommet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...