Gå til innhold

Batterilader på bilforsterker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke gjør det. Det er en grunn til at en batterilader til bil koster 149.50

og et powersupply på ca 5A koster 500kr. Et powersupply har noe mer

elektronik for styring av spenning og strøm under belastning noe som ikke er

i en batterilader for bil.

 

art

Lenke til kommentar

Hei

 

Jo da, det lar seg gjøre, men du bør ha ett 12V batteri også. Dette fordi slike forsterkere trekker ganske så mye strøm når det "guffes" på litt. Litt kjipt og anlegget dropper ut når en har det gøy. Min 2x100Watt'er trekker nesten 30Ampere på fullt, og det fikser ikke en vanlig lader. Batteriet må da stå luftig på grunn av gassing(Utvikler knallgass), og laderen bør være helautomatisk (Av typen som kan være kontinuerlig påkoblet) eller at en er nøye med å skru den av når batteriet er helt oppladet.

 

Lykke til med prosjektet

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Morsomt prosjekt, men ganske riski....

 

Hviss du ser på sikringen på bilforsterkern din ser du hvor mange mye strøm den kan trekke hviss du kjører forsterkern på max. på min forsterker står det 60 ampere. De fleste batteriladere har normalt fra 1 til 8 ampere max som ladestrøm. Så du må være veldig forsiktig med å skru opp lyden ellers så blir det veldig fort helt stille.

 

PS: En powersupply som yter no mere enn 15 ampere koster fort mange konger. men men... Lykke til.

:thumbs:

Lenke til kommentar

OBS !

Det er en vesentlig forskjell på en Batterilader og et Power, og det er at Poweret leverer en stabil og ren likespenning som er spesifisert i Volt.

Laderen har ikke andre krav enn at den skal kunne levere ladestrøm. Batteriet vil til en viss grad stabilisere spenningen.

Spenningen uten at den er tilkoblet batteriet kan være så høy som 20volt og det er heller ikke krav til at en lader skal levere ren spenning. Derfor leverer de fleste ladere helt ustabilisert og urenset spenning. I praksis fører det til kraftig "during" og leverer den over 16volt, knekker du utgangskretsene i forsterkerdelen.

 

En kan nesten si det slik : Et power består av en lader etterfulgt av en rense og stabiliseringskrets. En Lader mangler altså det siste der !

Det er riktig at et 12v. bilbatteri er på 14,4v. mens det lades. I bilen brukes et konstantspenningsladeprinsipp, og batteriet får da aldri mer enn feks.14,4v. Det er eg. samme prinsipp som et power. En kan altså godt bruke et dyrt power å lade med - viss det gir 14,4volt ! Batteriet kan da ALDRI overlades.

Men det som selges under "Batterilader" er enkle greier og mye billigere og vil overlade batterriet viss den står på etter at batteriet er fullt !

Når en bilradio/forsterker spiller musikk, vil strømforbruket variere i takt med musikken. Om stømmen leveres fra en lader, vil også spenningen variere i takt !

Derfor må spenningen stabiliseres, og det gjør et Power.

Om du likevel vil prøve MÅ laderen tilkobles et batteri også.

Lenke til kommentar
I prinsippet skal det gå hvis du feks kjøper en 550watts enermax som har en 40a på 12volts kretsen eller noe. Men iflg mange her så er visst ikke bilforsterker noe å ha hjemme. Jeg foreslo det til en kar og fikk har medfart for det.

du har jo forsåvidt rett i det, men en bilforsterker på 250w er billigere enn en hjemmeforsterker på 250w. kunne jeg brukt en bilforsterker i hjemmet og bruke en eliminator eller stømforsyning i stedet for et batteri(som utvikler knallgass som igjen er explisiv) derfor jeg spurte...

 

men jeg takker for alle svar og ser hva som skjer om jeg bruker lader eller strømfosyning...

 

:thumbs::thumbs::thumbs:

Lenke til kommentar
I prinsippet skal det gå hvis du feks kjøper en 550watts enermax som har en 40a på 12volts kretsen eller noe. Men iflg mange her så er visst ikke bilforsterker noe å ha hjemme. Jeg foreslo det til en kar og fikk har medfart for det.

Nå følte jeg meg litt skyldig her :blush:

 

Men generelt sett kan jeg si at det er få idéer som er så dårlige som bilforsterkere innomhus...

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Nå behøver du ikke å føle deg skyldig da :p Tar meg ikke nær av ting folk sier på nettet.

 

Men grunnen til at jeg foreslo en bilforsterker til han var fordi han ymtet at det var et gammelt basselement som han fikk, og da regnet jeg med at han ikke ville bruke så fryktelig mye penger på en forsterker.

 

Når det gjelder bilforsterker inne, så lurer jeg på en ting, dere vet den remote ledningen som skal kobles inn på forsterkeren fra antenne control slik at fortserkeren skrur seg på når spillern gjør det, hvilken volt trenger fortserkeren? Kan jo selvsagt gå ut å måle med multimeter selv, men jeg har montert alt bak plexi og lignende og dette er mye jobb å skru opp for å måle

Lenke til kommentar
Nå behøver du ikke å føle deg skyldig da :p  Tar meg ikke nær av ting folk sier på nettet.

 

Men grunnen til at jeg foreslo en bilforsterker til han var fordi han ymtet at det var et gammelt basselement som han fikk, og da regnet jeg med at han ikke ville bruke så fryktelig mye penger på en forsterker.

 

Når det gjelder bilforsterker inne, så lurer jeg på en ting, dere vet den remote ledningen som skal kobles inn på forsterkeren fra antenne control slik at fortserkeren skrur seg på når spillern gjør det, hvilken volt trenger fortserkeren? Kan jo selvsagt gå ut å  måle med multimeter selv, men jeg har montert alt bak plexi og lignende og dette er mye jobb å skru opp for å måle

det er bare en liten puls på noen få millivolt, dette kan leses på Bilradiospesialisten's hjemmeside under tips og triks

 

EDIT:

Dette er hva som står der:

Remote eller styrestrøm til forsterkeren.

 

Det er denne som styrer at forsterkeren slår seg av og på. Her kan vi bruke en tynn ledning, da det ikke krever mye strøm for å koble inn forsterkeren. Denne ledningen kobles fra spilleren på ledningen som er merket ?remote? eller antenne.

 

Mrk.: Styrestrømmen (remote) fra spilleren gir normalt bare noen få hundre milliampere for innkobling av forsterkeren. Hvis du kobler inn flere slike komponenter, kan dette skade denne utgangen på spilleren din. Vi anbefaler at du kobler på et relé for å sikre en god 12 V styrestrøm til komponentene dine. Husk at om du kobler feil her og skader spilleren din, så vil dette ikke dekkes av noen garanti.

Endret av Bull_Dogg
Lenke til kommentar
vil tro det ja, men får du for mange ampere gjennom den går forsterkeren i stykker. en må være ganske forsiktig når det gjelder remoten. en løsning er jo å kjøpe seg en cd-spiller til bil.

Ampére er ikke noe man sender inn (Nå snakker jeg om remote-inngangen). Det er noe forsterkeren trekker ettersom den trenger det. Du kan trygt kople til +12V. Forsterkeren vil ikke trekke mer strøm enn akkurat det den trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...