Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele en telenor fiberlinje med flere leiligheter


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi får installert fiber fra telenor i morgen og skal dele linjen på fire leiligheter.

Det er en 300/300mbit linje i første omgang noe jeg tror skal holde for oss.

Hvilken løsning bør vi gå for når en fiberlinje skal deles til fire enheter?

Det er viktig at hver boenhet har et eget isolert nettverk for sikkerhet. Og vi ønsker å unngå dobbel NAT. Hastighetbegrensning er fint som ekstra men tror vi skal klare oss uten.

Vil gjerne ha tips til ruter/switch vi kan kjøpe. Helst så billig som mulig men det må også fungere slik vi ønsker.

Helt ok med nettverkskunnskaper, kan google så mye kan læres.

Har sett på en mulighet med switch etter TN ruter, konfigurere vlan, cat5e spredenett og en ruter i hver leilighet for NAT, wifi og utstyr. 

Har intrykk av at jeg enten må bruke pfsens, vlan eller lignende for å få dette til? Kan det gjøres enklere enn å lære seg vlan config? Bare kjøpe en brannmur med subnet deling?? Dmz?

Er så mange muligheter at All hjelp mottas med stor takk!🙏

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1; Antar du vet at det mest sannsynlig er mot avtalen eier har med telenor.

2; Prøv enkelt? Koble opp en dum switch bak mediakonverter, og en ruter på hver port bak den igjen? En del ISP'er har ingen limit på hvor mange public adresser du kan få.

3; Dersom dere skal dele public IP, vet personen som står som eier at alt ansvar for eventuell misbruk er den personen sitt ansvar?

Lenke til kommentar

1; Jeg har ikke vært involvert i avtalen så her skal jeg ikke uttale meg men vet at selger foreslåtte å legg med 4stk wifi mesh.. Ser heller ikke at dette står i avtaleteksten når jeg skummet gjennom

2; Kan forsøke denne løsningen. Antar TN leverer en zyxel ruter med MC. Så da må jeg vel deaktivere ruter funksjonene?

3; Har ikke dette blitt "debunked" opp gjennom tidene? Tjenesten kan bli stengt men politiet må ha mer bevis enn IP adresse? Ellers er det fortrolige naboer så ikke noe jeg frykter her og nå. 

 

Lenke til kommentar
Sitek skrev (4 minutter siden):

1; Jeg har ikke vært involvert i avtalen så her skal jeg ikke uttale meg men vet at selger foreslåtte å legg med 4stk wifi mesh.. Ser heller ikke at dette står i avtaleteksten når jeg skummet gjennom

3; Har ikke dette blitt "debunked" opp gjennom tidene? Tjenesten kan bli stengt men politiet må ha mer bevis enn IP adresse? Ellers er det fortrolige naboer så ikke noe jeg frykter her og nå.

Er vel større risiko hvis noen av naboene laster ned piratkopier, går vel ann å ha 500 mbit, men tror problemet blir vel telenor gjør delingen ulovlig, er ulovlig å selge kopierte kort slik at det gjøres tap mot levrandøren, men er jo liten risiko for å bli tatt verfall som privatperson med mindre det er andre ulovligheter. Selv om du verstefall får erstattningskrav og må dekke tapet telenor blir påført. Hvis det finner det ut.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sitek said:

1; Jeg har ikke vært involvert i avtalen så her skal jeg ikke uttale meg men vet at selger foreslåtte å legg med 4stk wifi mesh.. Ser heller ikke at dette står i avtaleteksten når jeg skummet gjennom

2; Kan forsøke denne løsningen. Antar TN leverer en zyxel ruter med MC. Så da må jeg vel deaktivere ruter funksjonene?

3; Har ikke dette blitt "debunked" opp gjennom tidene? Tjenesten kan bli stengt men politiet må ha mer bevis enn IP adresse? Ellers er det fortrolige naboer så ikke noe jeg frykter her og nå. 

 

1; 4 Stk wifi mesh kan fint såvidt dekke en stor leilighet

2; Korrekt

3; Delvis, personen som skriver under vil uansett stå som ansvarlig for aboet til en viss grad, men som du sier så må politiet ha mer bevis for å dømme noen, derimot vil de jo åpenbart starte med å ransake personen som står som ansvarlig.

Lenke til kommentar

Ringte kundeservice for å sjekke litt.

De sa at det ikke var lov å dele men at det er noe mange gjør og ikke noe de prøver å stoppe aktivt, men han kunne ikke si at det var greit ;)

KS snakket om ubehaget det kan medføre hvis noen gjør noe ulovelig så vil abo. Eier bli dratt med frem til det er avklart hvem som har gjort det ulovelige, derfor anbefales ikke løsning med å dele internett.

KS mente også at montør ikke hadde montert opp wifi mesh i andre enheter slik selger påsto da det bryter med TN rettningslinjer.

I tillegg hvis enhetene skal benytte seg av T-we så er det kun en profil som kan velge tv kanaler. Da kan alle leie filmer som kommer på faktura til eier av abo.

Nå er ikke dette et problem siden ingen av leietakerne ønsker tv. Og huseier er villig til å ta risiko.

Til info så ønsket ikke montør å montere HS/CPE/Zyxel i fellesområdet, men vi har tilgang på skjøtemaskin, fiberkabel osv slik at vi kan flytte utstyret selv etterpå. KS meldte at eier kan gjøre hva de vil med kabel utstyr på egen eiendom.

Så da gjenstår det bare å velge løsning for nettverket. Setter stor pris på forslag av rutere som har bra wi-fi til en grei penge :)

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sitek said:

Ringte kundeservice for å sjekke litt.

De sa at det ikke var lov å dele men at det er noe mange gjør og ikke noe de prøver å stoppe aktivt, men han kunne ikke si at det var greit ;)

KS snakket om ubehaget det kan medføre hvis noen gjør noe ulovelig så vil abo. Eier bli dratt med frem til det er avklart hvem som har gjort det ulovelige, derfor anbefales ikke løsning med å dele internett.

KS mente også at montør ikke hadde montert opp wifi mesh i andre enheter slik selger påsto da det bryter med TN rettningslinjer.

I tillegg hvis enhetene skal benytte seg av T-we så er det kun en profil som kan velge tv kanaler. Da kan alle leie filmer som kommer på faktura til eier av abo.

Nå er ikke dette et problem siden ingen av leietakerne ønsker tv. Og huseier er villig til å ta risiko.

Til info så ønsket ikke montør å montere HS/CPE/Zyxel i fellesområdet, men vi har tilgang på skjøtemaskin, fiberkabel osv slik at vi kan flytte utstyret selv etterpå. KS meldte at eier kan gjøre hva de vil med kabel utstyr på egen eiendom.

Så da gjenstår det bare å velge løsning for nettverket. Setter stor pris på forslag av rutere som har bra wi-fi til en grei penge :)

Yes, det stemmer ganske bra med det jeg antok.

Jeg foreslår å gjøre det enklest mulig, med mindre dere har over 100m mellom hverandre så drar du bare en cat6 kabel til hver leilighet fra CPE, men først så ville jeg testet om du får mer enn en public IP når CPE'en står i bridge, det kan du jo enkelt gjøre med 2PC'er

 

Mine ruterforslag; 

https://prisguiden.no/produkt/ubiquiti-amplifi-high-density-289819

https://prisguiden.no/produkt/ubiquiti-amplifi-instant-ruter-415159

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...