Gå til innhold

Bruke halvparten av en høyttalerkabel til rød+svart?


Anbefalte innlegg

Vedlagt ligger bilde av høyttalerkabelen jeg forsøkte å få gjennom et alt for smalt fleksirør.
Nå var jeg innstilt på å få trukket et par kabler i dag for å rydde opp høyttalerne i stuen. 

Derfor er spørsmålet; kan jeg dele høyttalerkabelen på langs, for deretter å benytte kun denne til rød+svart når jeg kobler den til høyttaleren?
Det vil jo ikke være isolert mellom selve lederne da, men dimensjonsmessig er det ikke noe problem sett opp mot original høyttalerkabel.

Det er snakk om to stk Tangent Spectrum X6-høyttalere som er aktive hvis det er av betydning.

På forhånd takk for hjelpen!

thumbnail_IMG_0496.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter litt med å forstå hva du mener, da en aktiv høyttaler ikke skal ha behov for en høyttalerkabel siden denne skal ha innebygd forsterker og nødvendige høyttalerkabler være inne i kassen. Mulig det er bare den ene som har forsterker innebygd og du skal koble til den andre med høyttalerkabel fra den første?

Edit, et kjapt søk viser at høyttalerne nevnt ikke er aktive, men vanlig passive som de aller fleste andre. Da MÅ du bruke pluss og minus fra den ene kanale på forsterkeren tilkoblet pluss og minus på den ene høyttaleren og det samme fra den andre kanalen til den andre høyttaleren.

 

speakerconnections.jpg

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (59 minutter siden):

Stemmer det at den ene er aktiv mens den andre blir koblet til den første med høyttalerkabel? Da trenger du ikke en så tykk høyttalerkabel på så svake høyttalere.

https://shop8167.hstatic.dk/upload_dir/export/Catalogue/TAN_SPECTRUM_LEAFLET_2018.pdf

Helt riktig - det er et aktivt par hvorav en har forsterkeren på seg og den andre kobles til den.

Forstår at kabelen er for tykk, men kan jeg bruke kun den ene lederen for deretter å tvinne de til to separate ledere, å koble den til? 

Endret av Welhaven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...