Gå til innhold

Hvordan best bevare batteriet?


nander

Anbefalte innlegg

Så langt har jeg kortsluttet to batterier på forskjellige bærbare,:devil: og ønsker nå å høre om det finnes gode måter å bevare kapasiteten.

 

noen som har gode forslag?

(Og vær så snill å si ifra om det er meninger eller kunnskap som deles! det ER stor forskjell :blush: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Vel, jeg bruker ofte ekstern skjerm på min bærbare og da står den koblet til strøm. Jeg tar alltid ut batteriet når jeg kjører på strøm. Så bruker jeg ofte maskinen til den er tom, før jeg lader den igjen.

Lenke til kommentar
Så langt har jeg kortsluttet to batterier på forskjellige bærbare,:devil: og ønsker nå å høre om det finnes gode måter å bevare kapasiteten.

 

noen som har gode forslag?

(Og vær så snill å si ifra om det er meninger eller kunnskap som deles! det ER stor forskjell :blush: )

Aner ikke hva du mener med kortslutta, men av generel erfaring fra mobil telefoner, trådløse hus telefoner, bærbare pcer osv gjennom endel år, Så vil jeg støtte wh1t3inc, jeg tror også mest på dette med og bruke batteriet helt ut, og så lade det opp igjen.

 

Hvis det da er batterier av ok kvalitet så vil de vare i flere år uten problemer. Dette med klatt lading i hytt og pine, tror jeg korter ned batteriets leve tid.

 

Husker min første GSM telefon fra Motorola, den med flipplokk som alle hadde. Da var det nesten 12 timers batteri, og vi ladet det ut med en gammel tusenmeter lyskaster for bil slik at batteriet skulle bli helt flatt. Lol det var tider, tror ikke du skal prøve det med dagens mobil batterier.

Lenke til kommentar

Jeg har en Toshiba Portrege som jeg bruker i jobbsammenheng. Denne pc'en er ca 2,5 år gammel. Det som er sikkert er at jeg TROR det beste for batteriet er at man tømmer det helt, før man lader det helt opp igjen. Men når det er sagt så tåler disse batteriene en god del. Hvertfall det som jeg har på min Toshiba. 80% av året blir denne maskinen kjørt i docking stasjon tilkoblet strøm. Jeg tar pc'en med hjem hver ettermiddag. Dvs at hvis jeg ikke bruker den på batteri i løpet av kvelden, ligger batteriet på ca 95% når jeg putter den i docking stasjonen igjen neste morgen. Dette skjer ca 80% av tiden. MEN hver gang jeg er ute på reise å bruker pc'en på batteri, passer jeg på å tappe det helt ned. Etter slik bruk i 2,5 år er fortsatt batteri tiden på denne maskinen ca 3 timer. Det var det også da den var ny.

 

Edit: Jeg også lurer på hva du mener med kortslutte batterier.......

Endret av vickers
Lenke til kommentar

godt mulig jeg bruker feil betegnelse, men jeg hadde en Dell Inspiron 4000, hvor batteriet en dag nektet å lade seg opp mer en 50%. Da jeg tok det ut og klikket på indikatorlyset bakpå, var det aldri mulig å få mer enn tre av lysene på. to uker senere var det ikke mulig å lade opp batteriet i det hele tatt.

 

noe liknende skjedde med det nye batteiet Dell sendte som erstattning. Fra han som har maskinen nå, forstår jeg at batteriet ikke virker lenger.

 

På en Acer Travelmate jeg også har brukt en del, er batterilevetiden også sterkt redusert, og indikatoren i XP kjører den fra 100% og ned til 47% på kun få minutter.

 

Ikke noe morsomt! :angry:

Lenke til kommentar

Jeg har undersøkt mye på dette emnet. Konklusjonen som de fleste eksperter gir er at hvis du har ett Lion batteri (som de fleste har) så gir dypere utladninger kortere levetid. Et lion batteri er som regel laget for å tåle 400-500 utladninger og oppladninger ved 80% utladning.

Hvis du bruker batteriet helt ned til 0% så får du færre utladning/oppladning sykluser. Bruker du batteriet ned til la oss si 50% så får du flere utladning/oppladning sykluser.

 

Før trodde jeg at Lion batterier skulle behandles slik som NI-MH og NI-CD batterier. Jeg ladet derfor batteriet helt ut før jeg ladet det opp igjen. Resultatet ble at batteriet varte 1 år og 1 måned før det tok kvelden.

Jeg har nå en Dell I8200 som jeg kjøpte i april. Har passet svært godt på batteriet, fulgt alle råd som finnes om Lion batterier. Resultat: batteriet tok kvelden i desember. Heldigvis får jeg nytt på garantien.

 

Min erfaring er at du ikke bør tenke for mye på det, du kan være uheldig og få et dårlig batteri, eller du kan få ett som tåler bank i flere år. Bruk batteriet som du føler for, men følg rådene som står i manualen og les gjerne disse punktene her:

 

Mine anbefalinger er:

-hvis du ikke trenger å bruke mer strøm enn ned til rundt 50% så ikke gjør det, da forkorter du bare levetiden.

-Ikke lad opp batteriet når det er varmt, eller hvis du har den på fanget og lignende, varme tar knekken på batterier.

-Ikke la batteriet stå i maskinen hvis den hele tiden er koblet til strømnettet.

Lenke til kommentar

I de nyere bærbare PC'er så er ikke dette noe problem. Disse nye Li-ion Batteri

kan du klattlade så mye du bare ønsker.

 

Jeg har en ny Fujitsu Siemens Lifebook E7110 og her kommer jeg ikke til å "styre" så mye med batteri.

Bruker PC'en hovedsaklig med eksternal spenning og det skal være helt unødvendig å ta ut batteriene når du bruker eksternal spenning. Jeg kommer heller ikke til å ta hensyn til om batteriet er fullt/halvfullt eller noe slik. Bruker PC'en helt til den varsler om noen behov.

 

Har dette tema vært et problem så har PC fabrikantene lagt ved en egen bok om bruk av batteri.

 

Dersom batteriet går i stykker på grunn av et eller annet så har du jo garanti (for de som har det da).

 

Har foresten mange bærbare PC'er på jobben og de går ut og inn av dokkingstasjoner mange ganger om dagen, skulle jeg husket på å ta ut batteriet hver gang jeg satt den i dokkingen, ja da har jeg blitt gal.

 

NEI -- Bruk PC'en å vær glad. :thumbup:

Lenke til kommentar

Prøver å ikke klattlade så mye. Hvis batteriet er fulladet gjør det ikke noe at den er i strøm, for da lades den ikke uansett. Men skal man flytte maskinen til en annen kontakt brukes batteriet littegrann. Da vil det få en liten klattladning.

 

På faren min sin FJ Amilo D pc er batteriet helt dødt. Noen måneder varte det i ca halvtime. Så konket det helt ut. Den kan lades i evigheter, men det forblir tomt. Pcen er to år gammel. Er slikt en garantisak?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Så konket det helt ut. Den kan lades i evigheter, men det forblir tomt. Pcen er to år gammel. Er slikt en garantisak?

Batteriet pleier ikke gå under samme garanti som maskinen. Slike batteri holder svært lite egentlig. Vi har kjøpt to nye til en IBM maskin fra 2001. Det er nok bare noe man må leve med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...