Gå til innhold

AIO på 8700K CPU eller RTX 3080


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei. 

Nettopp skiftet kabinett fra Fractal Design C til Lian Li Lancool 2 Mesh performance. Setup i tidligere build var: 

i7-8700k, Noctua NH-D15S. Og 2080ti Gaming Trio. 

Fikk veldig dårlig temperatur pga. dårlig luftflyt i et lite kabinett. Noe som førte til spesielt høy gpu temp og mye støy.

Kjøpte Kraken x62 AIO hvor jeg plasserte radiatoren i front. Mye bedre temps og støynivå.

Nå har jeg fått større plass til et større kabinett og gikk for Lian Li Lancool 2 Mesh performance. 

Nå oppgraderer jeg til RTX 3080, har både Asus TUF OC og MSI Gaming X Trio i bestilling, disse er ganske støysvake. 

Kjører fortsatt 8700k prosessoren. 

Så da er casen:

Bør jeg bruke Kraken x62 på CPU istedenfor på GPU for så å kjøre standard viftekjøling på GPU.

Eller bør jeg prøve å få tak i brakett eller modifisere Kraken G12 braketten jeg bruker idag, slik at jeg får festet på Kraken X62 på den nye GPUen og fortsette med Noctua NH-D15S på CPU?

Jeg er ute etter best temps og lavest mulig støynivå. 

Peace out!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Jeg ble lei den konstante vifte justeringen på grunn av temperaturen på min 8700K, så jeg slo av  Hyper Threading da jeg for bruker PCen med den i kun til spilling. Fikk da med en gang langt lavere temperatur, noe som gjorde at den holdt maks boost mye lenger, og jeg kunne klokke høyere. En god del spill drar også fordel av kjappere kjerner enn flere tråder.

Bruker du X62 på GPUen, så vil den varme luften fra denne gå inn og påvirke luftflyten som D15 får å kjøle seg med. Kjører du X62 på CPU, så får skjermkortet den varme luften fra CPUen å  jobbe med. Har satt tempmåler på utblåsningen fra min 360 radiator som er på CPUen, som henter varm luft inne i kabinettet og blåser ut. Her har jeg målt opptil 50 grader på luften ut. Vil tro det er bedre enn å sende 50 grader inn til GPU for "kjøling" av det.

Mitt forslag ville vært å kjøre X62 på utluft i topp, med frisk luft inn bakfra med 120mm viften der, så ha 2-3 vifter foran som gir frisk luft inn til skjermkortet. Det vil også gi bedre kjøling til hovedkort og minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...