Gå til innhold

Erfaringer med å leie ut bofellesskap?


Alarik

Anbefalte innlegg

Kjøpte endelig en enebolig i sommer, ble noen veldig gode investeringer og bets under krisa og klarte å få pratet meg til lån nok til å dekke resten. Hadde tenkt å seksjonere boligen skikkelig men så at kostnadene ble over smertegrensa for øyeblikket, trenger å hive meg tilbake i sparingen, nesten all egenkapital ble spist opp for å få lån og jeg er lånt til pipa. Det eneste jeg har gjort er å sette opp vegger for å få tre nye soverom ved å redusere den gigantiske stua som var fra før. Huset har nå 3 bad, 2 kjøkken, 1 stue og 8 soverom.

Jeg blir å flytte inn med en kompis hvor jeg kan leie et rom i leiligheten hans, han sier han skal ta samme pris som jeg tar per rom i huset jeg leier ut. Greit nok for min del, ville vel uansett skattet for utleie om jeg skulle bo i ett av rommene selv så da foretrekker jeg heller å bo med en kompis. Prisnivået på rom i bofellesskap ser jeg ligger på rundt 5-6k her i området, ligger nært universitet. Vurderer å bare ta 5k per rom så man kan være mer selektiv. Er litt bekymret for at det skal bli en festekåk og skader + diverse, men det må jo uansett gjøres en god del om et par år.
Tenker det ville være lettere leieforhold med to store seksjonerte leiligheter men det er ikke aktuelt slik planløsningen er nå og jeg har ikke penger til å løse det nå heller.

Noen som har erfaringer med lignende og eventuelle problemer som kan oppstå ved å leie ut bofellesskap med så mange rom? Blir vel 8 individuelle kontrakter her og med tanke på depositum, hvordan løser man det? Hvordan skal man sikres hvis noe ødelegges i fellesarealer? Utleieforsikring?

Aldri leid noe ut før, har gjort en del research men kan være nyttig å høre fra noen som erfaring med lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konsultasjon koster 2500 kr per time ^^ (bare en spøk).

Du kommer ikke til å få gratis råd til hvordan å håndtere millionforretninger på et forum som det her. Hvis jeg var deg, ville jeg skrivd ned alle spørsmål og betalt for en time eller to hos en erfaren økonom. Så gå gjennom hvert spørsmål punktvis. Spør om du kan få ta opp møtet med lydopptaker også, så du har det 100%. Har vært på møte hos advokat før og de gir presise og raske svar, så du må få det ned på papir eller ta det opp så du kan bruke det seinere.

Lenke til kommentar
Alarik skrev (14 timer siden):

Noen som har erfaringer med lignende og eventuelle problemer som kan oppstå ved å leie ut bofellesskap med så mange rom? Blir vel 8 individuelle kontrakter her og med tanke på depositum, hvordan løser man det? Hvordan skal man sikres hvis noe ødelegges i fellesarealer? Utleieforsikring?

Aldri leid noe ut før, har gjort en del research men kan være nyttig å høre fra noen som erfaring med lignende.

Det fyrste du må ta stilling til er om du faktisk vil ha 8 individuelle leigeavtalar, eller om du vil ha ein leigetakar som kan framleige dei øvrige 7 soveromma.

Som huseigar vil det være enklare for deg å berre ha ein kontaktperson som står ansvarleg for å betale dei 40k i måneden som du vil ha totalt. Om nokon av bebuerane ikkje betaler sin del så vil du likevel få husleiga ettersp dei andre i bebuerane då må må betale meir for å ikkje misligholde leigeavtalen.
Ein anna fordel med ein leigeavtale er at du kan ha eit depositum (opp til 240 000 kr etter huseleigelova) som då kan brukast som sikkerheit ved eventuelle skader.
Ulempen med å ha berre ei leigeavtale er fyrst og fremst at du då mister litt kontrollen over kven det blir framleigd til, og at det kan være vanskelegare å få leigd ut.

Har du 8 individuelle leigeavtalar så har du direkte kontroll over kven som får flytte inn. Du vil få fleire personar å forholde deg til, og du må i større grad rekne med å måtte gå inn og detaljstyre leigeforholda. Det kan være stor fare for at du ender opp med ledige rom ettersom kvar enkelt bebuar kan flytte ut på kort varsel og at det kan være vanskeleg å finne nye leigetakarar til eit kollektiv. For dei som blir igjen i kollektivet så vil det nok heller ikkje være spesielt viktig for dei å sjølv finne nye leigetakarar ettersom talet bebuerar ikkje påvirker leigeprisen, det påvirker berre talet på personar ein må dele fellesareal med.
Med 8 leigeforhold og 8 små depositum så har du mindre pengar som sikkerheit mot skader, og det vil fort oppstå konflikter rundt kven som har ansvaret for skader som oppstår på fellesareal ettersom det ikkje er ein leigetakar åleine som står ansvarleg. Heilt konkret så bør du tenker over korleis du vil gjere det med krav til utvask når ikkje alle flyttar ut samtidig. 

Uansett korleis du velger å organisere leigeforholdet så må du påsjå at du lager gode og tydelege husordensreglar.

Du bør nok absolutt vurdere utleigeforsikring, men sjekk opp kva prisar du får tilbod om og vurder sjølv om det er verdt det. Husforsikring må du uansett sørge for å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...