Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skrive bok- personvern


Gjest a8b33...b0c

Anbefalte innlegg

Gjest a8b33...b0c

Jeg skal skrive en bok om mitt trøblete liv med overgrep og vold. Dette medfører at familie forhold og hendelser kommer frem. Tenkte ikke bruke navn på vedkommende men de vet hvem de og vil kjenne seg igjen og kjenne igjen andre når boka kommer ut. 
Hvordan kan jeg best skjule personene fra og kjenne seg igjen, og kan jeg bli anmeldt for overtredelse av personvern ved og gjøre dette? 
 

Anonymous poster hash: a8b33...b0c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 209f9...5ba

Bytt ut navnene, ferdig.

Steg to er å moderere forventningene dine, bare fordi du skal skrive en bok betyr det ikke at den er bra nok til å bli gitt ut.

Anonymous poster hash: 209f9...5ba

Lenke til kommentar

Det er ikkje nødvendigvis straffbart at du forteller din versjon av kva du har opplevd. 

Det enklaste er nok at du skriv biografien din og at du deretter får hjelp av forlaget til å vurdere bokas innhold og lovlegheita og etikken rundt publisering. 

I enkelte tilfeller kan det å bytte navn være nok, andre hendingar og familierelasjonar treng du kanskje ikkje å være heilt spesifikk på. Eller du kan kanskje la alle detaljar stå så lenge du sjølv er anonym. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a8b33...b0c

Takker for et seriøst svar. 
Det som er viktig for meg er at andre familie medlemmer får vite sannheten bak en mørk hemmelighet og dette er min måte og gjøre dette på. Så i starten ønsker jeg bare og kopiere et antall bøker av min tekst og gi disse til familie medlemmene. 
Men reaksjonen kan bli stor og enkelte vil sikkert nekte og det kan bli et helvete innad i familien. 
Da kan det kanskje oppstå søksmål mot meg. Dette vil jeg unngå- men allikevel er det så viktig for meg at sannheten kommer frem, så jeg MÅ gjøre dette!!

Anonymous poster hash: a8b33...b0c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...