Gå til innhold

Indikatorer Børsen


jols3n

Anbefalte innlegg

Hei

Advarsel, her kommer sannsynligvis et idiotisk spørsmål. :) 
Har begitt meg ut i aksjemarkedet, plukket opp en bok på biblioteket og sett utallige youtube filmer. Men ingen går innpå det jeg er usikker på, håper noen her kan svare. Jeg vil forstå bruken av RSI, MACD og EMA

I indikatorene RSI og MACD er det jo en periode, høy,lav, kort, lang og signal. Men hva betyr de egentlig ?
For eksempel 
Når verdien (RSI) går over 70 så er aksjen overkjøpt, oversolgt når den går under 30. Er det snakk om 70 kr og 30 kr eller prosenter i forhold til et eller annet ? Og hva er perioden definert som ? Sekunder? (MACD EMA)

 

Kan noen utdype disse verdiene, hva de betyr og hvordan man kan tilpasse de? Skjønner det kan være opp til hver enkelt, men et eksempel er fint:)


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En indikator er ikke noe annet enn en matematisk formel hvor input som regel er historiske priser. 

Sitat

Er det snakk om 70 kr og 30 kr eller prosenter i forhold til et eller annet ?

RSI er en såkalt oscillator. Disse har typisk 0 og 100 som minimum/maksimum verdi. 

Sitat

Og hva er perioden definert som ? Sekunder? (MACD EMA)

Det er egentlig opp til brukeren (deg). Du kan bruke disse på alle mulige tidsintervaller/charts og kun fantasien din setter begrensing på innstillingene.

Indikatorer kan ha en nytteverdi, men tror ikke du skal ha for høye forventninger.

Har selv regnet ut de mest grunnleggende indikatorene i Excel for å skjønne prinsippene, men bruker egentlig ingen av disse selv. Kan lime inn litt av mine egne notater og beregninger.

 

image.thumb.png.e2e102fd2b13114f928c359f34c60f18.png

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...