Gå til innhold

Gammel maskin - trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et trådløst nettverk i huset, som fungerer utmerket. TO PCer og to laptoper kobler seg til nettverket ved å skrive inn passordet på nettkoblingen.
MEN - en eldre maskin med Vista som fungert slik med den gamle ruteren, forlanger nå tillegsinformasjon for å koble seg til nettverket. Man må skrive brukernavn, passord og domenenavn for å koble seg til. Er brukernavnet navnet på PCen? Er passordet det menes ruterens passord? Og hva i huleste er domenenavnet på mitt nettverk? 
Slik kan en amatør spørre. Jeg har søkt på nettet og lest til øyet er blitt stort og vått, men primære domenekontroller (PDC) i domeneskogen og Network Location Awareness (NLA) sier meg ingenting. Jeg blir stadig vekk forbauset over hvor vanskelig det er å få forståelige svar når det gjelder data. 
Jeg er totalt forvirret og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg aner ikke om mitt nettverk er knyttet til noe domene i det hele tatt, og hvorfor kan man i det minste ikke gi et eksempel på informasjonene som skal stå i feltene som skal fylles ut, i stedet for lange regler om registernøkler og kommandoer og fandens oldemor. 

Jeg vet at Vista forlengst er utdatert, men det var ingen problemer med å koble seg til med den forrige ruteren, så hvorfor dukker dette problemet opp nå?
Noen som føler seg kallet til å komme med en forståelig forklaring på hvor man finner domenenavnet og hvilket brukernavn og passord det er snakk om?
Hilsen frustrert amatør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å "glemme nettverket"? Husker ikke helt om dette er så forskjellig i Vista kontra Win10, men hvis man høyreklikker på et nettverk i oversikten er det et valg for å glemme tidligere egenskaper satt for nettverket.

Ville ellers ikke brukt et OS som ikke lengre mottar sikkerhetsoppdateringer....

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 6.9.2020 den 18.54):

Prøvd å "glemme nettverket"? Husker ikke helt om dette er så forskjellig i Vista kontra Win10, men hvis man høyreklikker på et nettverk i oversikten er det et valg for å glemme tidligere egenskaper satt for nettverket.

Ville ellers ikke brukt et OS som ikke lengre mottar sikkerhetsoppdateringer....

Det handler om en gammel maskin som blir brukt av en "gjest", som får koble seg til nettverrket mitt. Derfor tenkte jeg at jeg skulle slippe å kjøpe ny. 
Ellers hadde det vært flott om noen kunne forklare meg hva som skal skrives i feltene i vinduet: hva slags brukernavn og passord, og hvor jeg finner påloggingsdomene - evt. hvordan jeg kan logge meg på uten å bli spurt om disse tilleggsopplysningene.
Ingen av de to første som svarte på denne tråden som heller har noen idé? 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...