Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen lukter surt etter å ha sølt melk i skinnsetet - What to do?


Vanzyman

Anbefalte innlegg

Hadde i går laget havregrøt som jeg skulle ta med på jobben Satte boksen i passasjersetet i bilen og kjørte avgårde Denne boksen hadde klart å bikke underveis og var ikke tett slik at melk rant ut i setet og litt i midtkonsollen når jeg skulle løfte opp boksen (som lå i en pose) Har en 2018 e-golf. Tørket så godt jeg kunne med tørkepapir. I dag lukter bilen sur gymbag og jeg har forsøkt å vaske setene godt med "interiørshampo", men lukten kommer likevel som en vegg hver gang jeg åpner bildøren og skal sette meg inn.

Hva kan være løsningen her? Ozonmaskin? Dampvasker? Betale 2-3000 hos et firma for å fjerne lukt? Andre vaskemidler? Eddik? Vrake hele bilen?

Endret av Vanzyman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at det ikke kom noe i sprekken mellom sete og rygg? 

Sprekker i midtkonsoll? Gulvteppe ved konsoll? Bedre å vaske større flate enn for liten. 

Grundig vask med fuktet klut er viktig, litt spray zalo (mild mot interiør). 

Ozongenerator fjerner ikke nødvendigvis dette. Dessuten har den litt uheldig effekt på gummideler ved for kraftig bruk. Brukes i hovedsak til røyklukt som er i hele bilens stoff i tak og GULV. Alltid med grundig vask først. 

Demontere noe av midtkonsoll? 

Digresjon: Hadde en bil der en fest passasjer spydde litt, lukten forsvant aldri....

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Har nå gjort følgende:

dampvasket seter og samtlige flater hvor jeg kom til, vasket med såpe, vasket med eddikvann og luftet godt. Luften er noe bedre, men langt fra bra. Virker som det i hovedsak sitter under førersetet da det var litt som skled ned langs midtkonsollen og mot undersiden av det setet (samt i sprekker i midtkonsoll). 
virker som det beste ville vært å demontere både førersete og midtkonsoll, men dette er jeg redd blir i overkant vanskelig for en som aldri har skrudd i en bil før.

neste steg nå blir vel en ozonmaskin eller enzymspray.. føler jeg har gnukket, vasket og støvsugd alle steder det er fysisk mulig å komme til og fjernet alle steder hvor det er tegn til «størknet» melk.

evt må jeg vel levere bilen inn til en eller annen bedrift som jobber med dette. 

edit:

 

nå sett på youtube hvordan man fjerner midtkonsollen, så da får jeg forsøke det og se om jeg finner noe godsaker neddi der.

Endret av Vanzyman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...