Gå til innhold

Oppgradere psu lett eller vanskelig?


Anbefalte innlegg

Kjøpte en pc i april som jeg nå ønsker å oppgradere strømforsyning på nå (om jeg tør). Er den noemn som kan si noe om dette er en enkel eller komplisert affære?  Strømforsyninga som står i Enermax Maxpro power 600w.  Har tenkt å bytte den i en 750watt eller høyere. Må jeg ha ingenørutdanning og demontere pcen helt eller det enklere enn det. Har ikke gjort så mye med pcer før annet enn å sette inn rambrikker og ssd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytte av strømforsyning er enkelt - hvis man kan det og har gjort det tidligere. Det er naturligvis enkelte fallgruver, slik som å forsikre seg at strømforsyninga faktisk har en 8-pins kontakt dersom hovedkortet krever det.

MEN - om du selv mener at utskiftinga er mer komplisert enn du føler deg komfortabel med, så er det ingen skam å ta pc'en til et verksted som kan gjøre jobben for deg. Det er iallefall min mening.

Lenke til kommentar
Baltusmaltus skrev (13 minutter siden):

Må jeg ha ingenørutdanning og demontere pcen helt eller det enklere enn det. Har ikke gjort så mye med pcer før annet enn å sette inn rambrikker og ssd.

Hvis de som bygde pcen hadde hatt ingenørutdanning ville du ikke trengt å oppgradere psu i heletatt, nå er det litt mere fallgruve på ferdige kjøpte pcer, spessielt fra hp og dell og acer etc. Men burde ikke være vanskelig hvis de det er ITX eller ATX standarden.

Lenke til kommentar

Det er en standard ATX strømforsyning. Tilkoblingene er i følge standarden. Den har 14 cm dybde, så om du kjøper en med større dybde så sjekk at kabinettet har plass til det. Det er bare å skru den ut, og koble nye ledninger dit de gamle gikk så det skulle være enkelt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

Det er en standard ATX strømforsyning. Tilkoblingene er i følge standarden. Den har 14 cm dybde, så om du kjøper en med større dybde så sjekk at kabinettet har plass til det. Det er bare å skru ut og koble nye ledninger dit de gamle gikk så det skulle være enkelt.

slik at de bare skal vippes ut av en "kontakt" på  eksisterende strømforsyning og plugges i en "kontakt" på ny strømforsyning? Trenger ikke å trekke nye kabler rundt i kabinettet eller misforstår jeg?

Lenke til kommentar
Baltusmaltus skrev (2 minutter siden):

slik at de bare skal vippes ut av en "kontakt" på  eksisterende strømforsyning og plugges i en "kontakt" på ny strømforsyning? Trenger ikke å trekke nye kabler rundt i kabinettet eller misforstår jeg?

Nei de må nok heller vippes ut der de er koblet, f.eks i hovedkortet. De gamle ledningene sitter fast i strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...