Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykmelding - Jobbskade

Gentlemanful

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg klarte å skade ryggen under en pasient utagering på jobben. Saken er nå at jeg er nervøs for veien videre. Ryggen verker ekstremt så å dra tilbake til jobben er egentlig uaktuelt per dags dato - problemet er at jeg får veldig dårlig samvittighet - i og med at jeg ikke har fast jobb (kun vikariat)

spørsmålet mitt er nå;

Hva har jeg krav på av sykepenger når jeg kun jobber vikariat? ( noen sier gjennomsnittet av de 3 siste månedene) 

Hvordan fungerer det med yrkeserststning dersom ryggen er ødelagt for alltid?

takk for svar..9

Videoannonse
Annonse
Gjest dec91...f09
Skrevet

Regner med du bruker egenmelding, da må du huske å huke av at det gjelder forhold på arbeidsplassen. Snakk med sjefen din om dette. Du kan ikke dra på jobb når du har skadet ryggen! 

Anonymous poster hash: dec91...f09

Skrevet

Dersom du mener at ryggen kan ha blitt skadet som et resultat av utførelse av jobb, er det viktig å få undersøkt og dokumentert dette, og så snart som mulig. Dersom det skulle oppstå senskader, er det veldig greit å kunne vise til sannsynlig årsak.

Du har krav på sykepenger etter fire uker i arbeid. Som vikar har du rett til sykepenger som dekker opp det du skulle ha jobbet i henhold til arbeidstidsavtalen/oppsatte vakter, de første 16 dagene (arbeidsgiverperioden). Deretter er det en gjennomsnittsberegning av inntekt i en viss periode. Årlig inntekt må tilsvare 1/2 G eller mer, omtrent 50000.

Skrevet

Gitt at du har jobbet i minst 4 kalender uker:

"For timelønnede med skiftende arbeidsperioder beregnes sykepengene som daglønn. Siden inntekten for tilkallingsvakter er variabel, skal arbeidsgiver legge en lengre tidsperiode til grunn for beregningen enn hovedregelen på 4 uker (for eksempel 3 måneder)."

"Dersom du som arbeidstaker i løpet av de siste 3 måneder har hatt en inntekt på kr 13.000 og arbeidet tilsammen 17 dager i perioden, vil dagsatsen dermed utgjøre kr 764,71. Dagsatsen vil være uavhengig av eventuelt avtalte timer den enkelte dagen du skulle ha arbeidet, og vil dermed kunne gi både over- og underkompensasjon."

https://www.bibforb.no/faq/kan-jeg-sykemelde-meg-som-tilkallingsvikar/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...