Gå til innhold

Problemer med refreshrate på q17


OCSpro

Anbefalte innlegg

Om man ser her kan man lese at q17 skal ha en maks refreshrate på 75Hz...

 

Jeg derimot, etter å ha installert medfølgende skjermdriver fra cd og drivere til GF3 kortet, får kun lov til å velge 60 hz :cry:

 

Så også en tidligere post om at q17 ikke skrur seg på fra standby i xp. Har samme problem, men kun hvis jeg venter lenge nok. altså etter 10 min funker det, men ikke etter 1 time... :dontgetit:

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Større er ikke alltid bedre folkens....en LCD skjerm fungerer optimalt på 60Hz.

ikke når du spiller. Har selv en 19" lcd skjerm og det var helt pyton å spille...ble helt svimmel. Plugget in analogt og satte en fix på 75 hz og "problemet" forsvant

Merker også forskjell når jeg surfer og scroller på mørkesider med hvis tekst :)

Lenke til kommentar

Når jeg setter maskinen i standby (suspend to ram) så funker det fint om jeg slår på maskinen etter ett døgn. skjermen kommer på. Har ikke prøvd i vanlig standby da... Det er så klart sant det oivind_dahle skriver. LCDer holder konstant bilde helt til den får beskjed om noe annet, mens en CRT må "tegnes på nytt". maks FPS ved 60Hz er 60FPS, men det er ikke noe å klage over.

Lenke til kommentar
Når jeg setter maskinen i standby (suspend to ram) så funker det fint om jeg slår på maskinen etter ett døgn. skjermen kommer på. Har ikke prøvd i vanlig standby da... Det er så klart sant det oivind_dahle skriver. LCDer holder konstant bilde helt til den får beskjed om noe annet, mens en CRT må "tegnes på nytt". maks FPS ved 60Hz er 60FPS, men det er ikke noe å klage over.

Nei FPS har med responshastighet å gjøre. Ikke med Hz.

 

Responstid, heretter omtalt som ms, er gjennomsnittstiden som en piksel (liquid crystal cell) bruker fra å gå fra aktiv til inaktiv og tilbake til aktiv igjen. Dvs. fra sort til hvit så til sort igjen. Tiden er målt i millisekunder, og jo lengre det tar desto tregere er skjermen din.

 

Responstid på 50 ms = 1 / 0.050 = 20 bilder i sekundet.

Responstid på 30 ms = 1 / 0.030 = 33 bilder i sekundet.

 

En 30 ms LCD-skjerm viser altså 33 svarte bilder + 33 lyse bilder = 66 bilder i sekundet.

 

Edit: damn, jeg tolket svaret ditt feil, men jeg lar dette stå slik at andre forstår dette

 

 

edit 2: dette gjelder selfølgelig på LCD ikke CRT (huff)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En Lcd skjerm som skulle kun vise svart og hvit skjerm ville nok kun vise 20 fps med en respons tid på 50 ms.

Men hvem i alle verden ser på en blinkende skjerm slikt?

Ved spilling er det jo bare forandringen til de enkelte pixlene som skal oppdateres. Denne forandringen skjer 60 ganger i sekundet. FPS på skjermen trenger ikke være det som måles på skjermkortet ditt. Øynene dine ser bare opp til ca 23 FPS før det blir film av det.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker på 60 hz. tenker jeg bare på øyeskade. Hvertfall når det gjelder CRT. Jeg har selv ingen erfaring innen LCD skjermer, men jeg har hørt at man ikke skader øynene sine på (av) en LCD skjerm. Hvorfor er da 60 hz. bedre enn 75 hz? på TVer er jo refreshraten på opptil 100hz!!

Lenke til kommentar

En lcd skjerm flimrer ikke. Derfor gjør det ingenting å kjøre den på 60Hz. Lcd skjermer viser samme bilde helt til de får beskjed om å vise noe annet, ikke som crt skjermer som slukker før de viser nytt bilde (derfor flimrer det på lav refresh). Så det er ingen grunn til å bekymre seg over at man ikke får over 60Hz, vær heller glad for at all flimmer er borte. Flimmer er roten til mye vondt! ;)

I noen spill kan vel og merke den lave refresh hastigheten gå utover "flyten" i spillet, det er ihvertfall min erfaring. Så jeg har gått over til å konsekvent slå av vsync etter at jeg byttet skjerm. :wow:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...