Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Holder på å kjøper meg vannkjøling, men etter valg av dyrere kjøleblokker valgte jeg å lage meg en egen vanntank. Det jeg trengte for dette prosjektet er:

Sodd bøtte 0.75l

Flaske m/topp

Defekt kald Kathode

Silikon eller lignende

Limpistol

Gjennomsiktelig plastikk

Dremmel

Drill

 

Jeg startet med å fine fram en gammel sodd bøtte fra kjellern. For å få den kule effekten skar jeg et hull i den for montering av plastik biten, så jeg kan se inn i tanken :p

2.JPG

 

Så var det vinduet som sto for tur. Jeg fannt fram et gamelt plastikk lokk som var ganske tynt. Jeg skar ut dette etter nødvendig form:

4.JPG

 

Ja, for å feste dette + at det skal bli 100% tett brukte jeg noe svart silikon som far hadde liggende og slenge. resultatet ble ikke akuratt pent som dere ser, men det skal jeg fjerne når det har tørket skikkelig

5.JPG

 

Resultatet av dette ble grisete, men jeg vasket bort det værste.

6.JPG

 

Lokket:

Jeg brukte dremmelen og skar av toppen på en brusflaske og skar hull på toppen av lokket. Jeg trykte toppen av brusflasken ned i hullet og tok 2-3 runder med limpistolen etterpå. Dette ble både tett og bra :) Etter det tok jeg bare drillen og borret et hull for slangen som skal ned i tanken.

7.JPG

 

Det som gjennsto nå var å lage en nippel for vannets innsug. Grunnet ren dumhet presterte jeg og sette meg på det ene lysrøret mitt så det knakk. Jeg fant ut fra en annen post her at dimensjonen på plastikrøret på utsiden passer perfekt for slanger med 3/8". Jeg kappet av 4cm av røret.

9.JPG

Den tykke firkanten bak på røret borret jeg opp slik at hullet det fikk samme dimensjon som innsiden av røret.

 

Når dette var gjort sprayet jeg på 2 lag med vannfast gullspray for å få det litt kulere. (litt uskarpt bilde)

10.JPG

 

Jeg borret et hull i bunnen av bøtta for å sette inn nippelen.

11.JPG

 

Resultatet ble dette:

12.JPG

 

Jeg ble svært fornøyd med tanken min :yes:

Det siste jeg gjorde var å legge noe tungt for å gi trykk på vinduet og pakke tanken inn i en pose. Den skal få ligge ute i snøen over natta for å tørke!

 

Mvh Carl Oscar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den modden var mye rart, fin var den i allefall ikke.

Samt, hvorfor legger du den ute i snøen? For å få mest mulig snø/fuktighet inne i limet?

Og ja, det heter faktisk soddbøtte og ikke sodd bøtte, skriver du fri syre også? Så en annen luring som skrev ste far.

 

Enda en ting, limpistollim funker i 2-3 dager før alt ramler fra hverandre.

Du kunne jo ha brukt silikon der også? Siden du har silikon omtrent over hele bøtta uansett.

Lenke til kommentar
Den modden var mye rart, fin var den i allefall ikke.

Samt, hvorfor legger du den ute i snøen? For å få mest mulig snø/fuktighet inne i limet?

Og ja, det heter faktisk soddbøtte og ikke sodd bøtte, skriver du fri syre også? Så en annen luring som skrev ste far.

 

Enda en ting, limpistollim funker i 2-3 dager før alt ramler fra hverandre.

Du kunne jo ha brukt silikon der også? Siden du har silikon omtrent over hele bøtta uansett.

Sorry for skrivefeil, har ikke 6 i norsk skriftelig..

Skal nokk dra et lag silikon over toppen etterhvert ja.

Lenke til kommentar

lol, det var det absolutt første som slo meg, den kommer aldri til å holde tett i vinduet, og lokket kommer også til å lekke om du ikke tetter det. om jeg hadde en slik maskin så hadde jeg alldri turt å ta den med på lan (om den virket)

men dette ble vell litt mye negativt, det positive er at du prøver, så noe fett må det jo bli av det tilsutt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...