Gå til innhold

Podcast: Hydrogenalderen kan kjøre fra Norge


Anbefalte innlegg

HF- skrev (1 time siden):

I praksis blir det vel grått, ingen leverer vel blått hydrogen i dag og grønt er neglisjerbare mengder. Det vesentlige er imidlertid ikkje kva "farge" en kaller hydrogenet, men at utslepp av co2 blir lavast mulig. 

Grå 7kg co2 /kg h2

Blå 0,7kg-3,5 co2/kg h2 

Grønn 18 kg co2/kg h2 (60 kW* EU snitt på 0,3 kg co2 /kWh) 

EU skal bygge ut vind og sol i svært stort omfang. Hydrogen vil komme fra denne sol og vinden som følge av overproduksjon store deler av året. Din påstand om at en må gå ut fra dagens snittutslipp av CO2 er ren demagogi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Det virker på meg som at for deg er hydrogen mest knyttet til personbiler.

Då tykkjer eg du skal lese innlegga mine og sjå kva eg faktisk skriv om. 

 

P.t. finst det korkje infrastruktur eller køyrety (utover nokre få prototypar) som går på hydrogen utanom personbilar og nokre mislukka bussprosjekt, so det er ikkje lett å finne andre praktiske døme.  Hydrogen vert fyrst og framst brukt til gjødselproduksjon og raffinering av olje.  Heldigvis brukar dei miljøvennleg dampreformering av gass til å produsere hydrogen med utslepp på ca 7 kg CO2 pr kg hydrogen, i staden for miljøkriminelt "grønt" hydrogen med utslepp på opp til 65 kg CO2 pr kg hydrogen.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ketill Jacobsen said:

EU skal bygge ut vind og sol i svært stort omfang. Hydrogen vil komme fra denne sol og vinden som følge av overproduksjon store deler av året. Din påstand om at en må gå ut fra dagens snittutslipp av CO2 er ren demagogi.

Kor miljøvennleg er det å byggje ut fire gonger meir sol og vindkraft enn dei faktisk har bruk for, pga ein politikk om å sløse vekk mesteparten av energien?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De som lese hydrogen rapporten kan lese den her:

Publisert i dag 8 aug.

A hydrogen strategy for a climate-neutral Europe

https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/hydrogen_strategy.pdf

Mye interessant lesing der, men etter rask gjennomlesing fremstår de samme store problemene der. For dyrt, manglende infrastruktur for lite etterspørsel etc. Tidsperspektiver fra 2030 til 2050 gjør også at bedre alternativer antakeligvis kommer til å uthule og fragmentere potensielle kundegrupper og nedbryte bærekraften til nødvendige utbredelse av intratruktur.

• Elektrifiserte toglinjer mer økonomisk enn hydrogen.

• Langtransport med hvilepauser og induktive ladeløsniger i veibanen og selvkjørende strekninger er mer ideelle for BV lastebiler.

I en fremtid hvor brorparten av fornuftig og lønnsomme klimavennlige løsninger utviklet, kan det godt være noe gjenværende fossil forbruk på applikasjoner der CO2 fire alternativer i realiteten er uegnet

Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (1 time siden):

De som lese hydrogen rapporten kan lese den her:

Publisert i dag 8 aug.

A hydrogen strategy for a climate-neutral Europe

https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/hydrogen_strategy.pdf

Mye interessant lesing der, men etter rask gjennomlesing fremstår de samme store problemene der. For dyrt, manglende infrastruktur for lite etterspørsel etc. Tidsperspektiver fra 2030 til 2050 gjør også at bedre alternativer antakeligvis kommer til å uthule og fragmentere potensielle kundegrupper og nedbryte bærekraften til nødvendige utbredelse av intratruktur.

• Elektrifiserte toglinjer mer økonomisk enn hydrogen.

• Langtransport med hvilepauser og induktive ladeløsniger i veibanen og selvkjørende strekninger er mer ideelle for BV lastebiler.

I en fremtid hvor brorparten av fornuftig og lønnsomme klimavennlige løsninger utviklet, kan det godt være noe gjenværende fossil forbruk på applikasjoner der CO2 fire alternativer i realiteten er uegnet

EU åpner for en forsiktig utbygging av et hydrogensamfunn der de støtter bygging av elektrolysekapasitet og distribusjonsnettverk (særlig røranlegg) og forskning på hydrogenfeltet. Bare 4 GW elektrolyse forventes bygget til 2025 (Norges produksjonskapasitet på strøm er ca 33 GW). Etter hvert vil en få en fullt utbygget infrastruktur inkludert masse overkapasitet fra sol og vind som en vil konvertere til hydrogen stedet for å stenge ned (sol og vind). I perioden 2025 til 2030 regnes overgang til hydrogen å være lønnsom innen et stort antall sektorer, mye basert på at hydrogen ikke vil være dyrere enn basert på naturgass (og mye billigere om naturgassen skulle avgiftbelegges pga CO2-utslipp). Fra 2030 vil hydrogensamfunnet utvikles i full skala. Men selv i 2050 vil hydrogen være en underordnet energibærer (ca 20-25%). Ren strøm vil være det dominerende.

Tiden får vise om andre teknologier dukker opp de neste ti år (som N8591NB4 tror). EU må imidlertid utarbeide sine fremtidsplaner ut fra dagens realiteter og de trender de ser.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...