Gå til innhold

Liten bærebar?


Anbefalte innlegg

Ja... en kamerat av meg har en ganske liten bærebar pc, det er tastatur, og en sånn hårete mus på siden av skjermen, en veldig liten sak, litt kjukk men ikke veldig, finnes det slike små bærebare fnotter i dag også som er helt greie? (han har pI 166 mhz eller233 husker ikke, og 64 mb ram, lydkort, 6 gig disk, osv det er en eller annen toshiba..

 

Jeg kunne tenke meg en liten bærebar, men hvem selger små bærebare?? Vil helst ha en med diskplass, og som kan spille av filmer :ermm:

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en slik gjennom jobben en gang. Den het Toshiba Libretto. Min var 166 MHz og 4 gig disk. Kunne dessverre ikke innsallere mer en 64mb minne på denne, så det ble bare NT4.0. Win2000 gikk for tregt med så lite minne.

 

Jeg tror mye av grunnen til at Toshiba sluttet å lage disse, var at de hadde en del problemer med dem. Min fungerte fint, men vi hadde vel en 8-10 sånne maskiner på jobben. En god del av de måtte inn å repareres. Foruten dette var det mange som ikke likte maskinen, tastaturet er utrolig lite. Derfor var nok ikke salgstallene så veldig store for denne maskina heller. Toshiba laget tre varianter av denne og det ble med de tre. Har ikke sett andre som har kommet med tilsvarende i etterkant. Jeg tror man heller kjøper en PDA da.

 

Edit: Jeg ser de har laget fire modeller av denne.

Endret av vickers
Lenke til kommentar
Ja... en kamerat av meg har en ganske liten bærebar pc, det er tastatur, og en sånn hårete mus på siden av skjermen, en veldig liten sak, litt kjukk men ikke veldig, finnes det slike små bærebare fnotter i dag også som er helt greie? (han har pI 166 mhz eller233 husker ikke, og 64 mb ram, lydkort, 6 gig disk, osv det er en eller annen toshiba..

 

Jeg kunne tenke meg en liten bærebar, men hvem selger små bærebare?? Vil helst ha en med diskplass, og som kan spille av filmer :ermm:

kjøp mac.. veldig liten :p

Lenke til kommentar

Hei

 

Toshiba har 2 serier med små maskiner, en som heter libretto som var populær med en 166mmx utgave, men etter det ble den, så vidt jeg vet, begrenset til det japanske markedet. Saken med librettoen var at den var for liten og tykk (ligner litt på en olivetti quaderno, eller en vhs-kasett for de som ikke kjenner til quadernoen).

 

Etter denne (samtidig) lagde toshiba en serie meget gode maskiner under portege serien. Dette var tynne maskiner med brukbar skjerm og tastatur, det hender disse dukker opp på qxl fra tid til annen.

 

I dag, om du skal ha ny, så har de aller fleste små (ultra-portable) bærbare maskiner, dell har en xXXX serie eller noe i den duren, ibm har en X3x serie og toshiba fortsetter med librettoen, så vidt jeg vet. Sony har og en del gode _små_ maskiner i vaio serien sin.

 

Om du har mye penger å bruke og ønsker en ny _liiiiten_ maskin er det bare en plass å hente disse, japan. Alternativt www.dynamism.com som spesialiserer seg på å videreselge engelskifiserte japanske modeller.

 

Om du skal ha noe brukt se etter en toshiba libretto, men vær klar over at disse er ubrukelige små og stygge.

 

Wops, så på slutten at du vil spille av filmer. Om filmer == divx må du ha minst en 400 Mhz, gjerne mer. Og husk at de aller minste av disse maskinene ikke har noe optisk drev innebygd.

 

Unnskyld for et langt og forvirrende svar

 

 

Mvh

Simen A. Farstad

Lenke til kommentar

ok skal se litt etter, jeg er ikke intresert i en diger bærebar som krever sin egen sekk, derfor jeg vil ha en sånn liten som jeg kan ha overalt, f.eks. i bilen, skolen, fly, på sengekanten osv... Vet at den 166MHz er på ræva, den er jo som du sier ubrukelig, dne funker til mp3 med windows 98 med progman.exe shellet :p

 

edit: fra infon jeg har fått her har jeg funnet følgene pcer

 

Sony:

Se hvor utrolig smooth og deilig den er: 3ED4D19AB9DDA482E10000002BC29B8F.jpg

pris 20000 NOK inkl frakt :scared:

cpu: intel centrion 900MHz

hd: 30 gigg

minne: 256 ddr

GFX: intel , m 64 megg video minne

info: http://shop.sonystyle-europe.com:80/SonySt...hopId=SST_NO_EN

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Jeg hadde en slik gjennom jobben en gang. Den het Toshiba Libretto. Min var 166 MHz og 4 gig disk. Kunne dessverre ikke innsallere mer en 64mb minne på denne, så det ble bare NT4.0. Win2000 gikk for tregt med så lite minne.

 

Jeg tror mye av grunnen til at Toshiba sluttet å lage disse, var at de hadde en del problemer med dem. Min fungerte fint, men vi hadde vel en 8-10 sånne maskiner på jobben. En god del av de måtte inn å repareres. Foruten dette var det mange som ikke likte maskinen, tastaturet er utrolig lite. Derfor var nok ikke salgstallene så veldig store for denne maskina heller. Toshiba laget tre varianter av denne og det ble med de tre. Har ikke sett andre som har kommet med tilsvarende i etterkant. Jeg tror man heller kjøper en PDA da.

 

Edit: Jeg ser de har laget fire modeller av denne.

Vel, det er både rett og galt i det du sier der.

 

Toshiba produserer fortsatt Libretto'er, riktignok endel mer moderne. De har Transmeta cpu'er og ATI Radeon skjermkort. De er litt større, men fremdeles ligner de på slanke VHS-kasseter. MEN, de produseres bare for bruk i Japan. Grunnen vet jeg ikke, men jeg har sett at de også blir solgt i USA (dvs. japansk modell med amerikansk tast.)

Lenke til kommentar

Toshiba'en det er snakk om fra Computercity er en Portege R100 på 1.09 kg. Denne maskinen er rett og slett helt rå, og har 95% størrelse tastatur og 12.1" XGA skjerm, noe som gjør den til en fullverdig laptop!

 

Pdf produktark: http://www.toshiba-dm.com/downloads/Porteg...0%202003-03.pdf

 

Prøvde denne hos computercity, og det er uten tvil en drømmemaskin for dem som ønsker noe veeeldig bærbart! men prisen er også deretter!

 

Har tidligere lekt litt med tilsvarende eldre modeller med 800x600 skjermoppløsning, og mye mindre tastatur. Disse er ikke spesielt gode å jobbe med i lengden (som om det forsåvidt går greit å vise frem en film eller to).

 

R100 derimot duger nok til det meste, også som seriøst arbeidsmaskin!

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha skikkelig Ultra-Portabel så hadde jeg kikket litt ekstra på Sony sin VAIO TR Series, 10" skjerm, men med CD-RW/DVD combo!

Ellers liker jeg IBM X31 bedre enn Toshiba R100. Bedre skjerm, bedre styreredskap (pinne, ikke pad), CF slot isteden for SD. Jeg bruker jo CF, så den er jo variabel preferanse.

 

edit:

Ser innledningsvis at dette tydeligvis er "over the limit", men glemte meg litt av etterhvert som jeg leste tråden nedover. Det spørs hva du er ute etter, om du vil ha CD-rom inkludert. Da er vel de fleste i med 14"/15" skjerm?

Det finnes jo de eldgamle, 10" skjerm med cd-rom, HP Omnibook 5500. Da får du heller ta kontakt hvis du vil noe slikt på PM.

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha noe som er lite og til en overkommerlig pris anbefaler jeg Apple iBook 12". Den er akkurat stor nok til å få plass til et tastatur, har 12" XGA skjerm og CD ROM. I tillegg kan den fåes med innebygget 54Mbps Wireless + Bluetooth hvis det er ønskelig. I tillegg er OS X Panther betydelig lettere å drive enn WindowsXP, så de CPUene som finnes på iBooken er mer enn nok til surfing, mail, office og multimedia. Ett pluss er jo et rimelig OK skjermkort, slik at du tilogmed kan hive deg på et 3D spill i ny og nè.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...