Gå til innhold

Sikkerhets problem?


Anbefalte innlegg

Hei, 

Her er saken: jeg har fått melding på telefon om at noen kan ha fått tilgang til min Microsoft Outlook konto, fra "Microsoft" hvor de linker til https://account.live.com

Det virker jo ikke så veldig suspekt i forbindelse med at det kunne vært scam(?) 

Jeg har også mottatt mail fra Facebook, Spotify, Google, Microsoft, Fitbit, Reddit og trolig noen andre jeg har glemt. Jeg fikk et inntrykk av at alle mail adressene kan og trolig er fra de ulike selskapene. 

Jeg har alt byttet passordene på alle disse sidene. 

Og nå lurer jeg på hvordan dette kan ha skjedd? Er Key Loggee det mest sannsynlige? Synes jeg kan huske vagt at en av disse selskapene hadde hatt passord på avveie og jeg gjorde ikke noe den gang og nå sikkert 1 år etterpå fikk jeg mail med 1 dags mellomrom fra alle disse. Kan det ligge her?  Eller kan passordet ha vært så lett at de bare testet på 1 side for deretter anta det er likt på alt annet. Potensielt umulig å være sikker på dette

Men jeg lurer også på hva jeg bør gjøre utenom å bytte passord. Bør jeg bruke et spesifikt virus program på min pc eller/og telefon? Noe annet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Cipher Panda skrev (På 21.7.2020 den 19.46):

Utenom passord, legg til 2-faktorautentisering på kontoen, sjekk http://account.microsoft.com/devices for å fjerne enheter som ikke skal være der. Kanskje til og med en eller annen totalpakke for internet security, MBAM f.eks.

fikk beskjed om databrudd jeg også med chrome. klarer bare ikke helt å tro på det. 2-faktor hvordan?

Lenke til kommentar

Et tips: du bør aldri trykke på lenker i sånne eposter, men heller gå til nettsidene det gjelder og logge inn  der. Hvis jeg får beskjed om at min Facebook-konto er hacket så vil jeg alltid forsøke å gå til Facebook.com og logge inn der, ikke følge en eller annen lenke jeg har fått (ikke at jeg bruker Fæisbukk). Etter det kan du lete litt i menyene etter "My logins" eller "View activity" eller noe lignende.. hvis du finner en enhet eller IP-adresse som virker mistenkelig der så kan du logge dem ut. For øvrig kan det være lurt å logge ut alle enheter når du bytter passord - mange tjenester gir deg denne muligheten.

Dette med at vanlige folk skal kontrollere autensiteten av domener og epost-avsendere er bare vås. Det stopper kanskje de dårligste aktørene fra å hacke deg, men ikke noe mer. Prøv å skaff dere oversikt over alle domener som brukes av de store tech-selskapene.. lykke til. :)

Endret av graafell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...