Gå til innhold

Ny rekord: Verden kastet 54 millioner tonn elektronisk avfall i fjor – det meste på ukjente steder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Planned obsoletion - planlagt elding. Produsentene har en rekke triks for at produktene skal vare kort. Programvare som ikke oppdateres (Android), kondensatorer som lekker etter et visst antall brukstimer, skrivere som dør etter et visst antall utskrifter og er priset sånn at man skal kjøpe ny skriver i stedet for å fylle blekk/toner. Tekstiler som er lagt med bevisst dårlig slitestyrke, farge som falmner, stoff som nupper seg osv. Et intenst motefokus som antyder at fjordårets produkter ikke er verdt å beholde lengre (iPhone). Fastmonterte batterier som er designet for å vare kort (elsparkesykler), selskaper som ødelegger og bestikker kundene til å bytte ut sine gamle enheter (Sonos), forhandlernettverk som har alt å tape på gjenbruk av fullt brukbare gjenstander, produsenter som legger hindringer i veien for reparasjoner (Apple, Tesla), likegyldige og tiltaksløse forbrukermyndigheter.

Og når avfallsbergene tårner seg opp så forsøker man å gi hvermansen dårlig samvittighet for det. :thumbdown:

Jeg mener myndighetene må ta folkets side og gjøre mye mer mot slike praksiser. Både nasjonalt og internasjonalt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

Planned obsoletion - planlagt elding. Produsentene har en rekke triks for at produktene skal vare kort. Programvare som ikke oppdateres (Android), kondensatorer som lekker etter et visst antall brukstimer, skrivere som dør etter et visst antall utskrifter og er priset sånn at man skal kjøpe ny skriver i stedet for å fylle blekk/toner. Tekstiler som er lagt med bevisst dårlig slitestyrke, farge som falmner, stoff som nupper seg osv. Et intenst motefokus som antyder at fjordårets produkter ikke er verdt å beholde lengre (iPhone). Fastmonterte batterier som er designet for å vare kort (elsparkesykler), selskaper som ødelegger og bestikker kundene til å bytte ut sine gamle enheter (Sonos), forhandlernettverk som har alt å tape på gjenbruk av fullt brukbare gjenstander, produsenter som legger hindringer i veien for reparasjoner (Apple, Tesla), likegyldige og tiltaksløse forbrukermyndigheter.

Og når avfallsbergene tårner seg opp så forsøker man å gi hvermansen dårlig samvittighet for det. :thumbdown:

Jeg mener myndighetene må ta folkets side og gjøre mye mer mot slike praksiser. Både nasjonalt og internasjonalt.

Problemet er også at ett produkt som er laget for å vare vil være mye dyrere. F.eks kan man velge elektronikk-komponenter som er mer holdbare. Man får elektrolytter til 1øre og til 10 kroner.  

Hvis vaskemaskinen hadde markedført seg med "Designet og testet etter industrielle bransjekrav" og vært uten alt mulig nips som går i stykker ville jeg betalt for det. 

Men er det mange nok av "meg"? Er det ett marked for produkter med mindre funksjonalitet og høyere pris? 

 

Lenke til kommentar

Vel, som regel er det ikke egentlig mye dyrere å produsere, men det er mindre serier med bedre garantier og da velger de også en mye høyere pris. Utviklingskostnader skal jo dekkes av mye færre eksemplarer, mindre produksjonsserier gir høyere stykkpris, osv. Ofte kan det være nesten samme samme komponenter i produktene, men det er lagt inn kunstig kort holdbarhet på enkelte komponenter for å få ned levetida på hele produktet. F.eks at produkter limes sammen i stedet for å skrus sammen, eller at batteri loddes fast og lokket limes på, i stedet for å ha lokk som kan åpne og kontaktpoler på batteriet.

Før i tida kunne en kaffekjele gå i arv 2-3 generasjoner. Nå får man kjøpt kaffetraktere med plast som blir sprø og misfarget etter 5-10 år. Et annet eksempel er gamle væskebaserte termometere som i prinsippet kan fungere i hundrevis av år. Nå har digitale termometere med batterier tatt over og hos meg har de som regel holdt 2-10 år før batteribytte ikke lengre hjalp (jeg tipper det var korrosjon på kretskortet som tok de). Kretskort kan værnes mot fukt fra helt normal luftfuktighet ved å enkelt spraylakkere de med blank lakk. Det koster bare noen øre, men gjøres ikke fordi det skader gjensalget om noen år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...