Gå til innhold

[Løst] Begrensninger i Android tv og surround?


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg en Sony 65" UHD KD65XH8196 og oppgradert surroundreceiveren min med NAD AM230 og NAD VM130 for å få støtte for Dolby Atmos og 4K / UHD. Jeg har koblet en Hama HDMI-kabel fra ARC-kontakten på tv'en til HDMI-OUT på surroundreceiveren. Tv'en har Android Tv så jeg har innstallert diverse apper på den (Netflix, YouTube, Plex++) slik at jeg har et sted å forholde meg til når det gjelder avspinning av multimediainhold.

Jeg har brukt diverse 5.1 surround tester via YouTube-appen på tv'en for å sjekke at jeg har koblet opp alt riktig. Jeg er ikke helt fornøyd med lyden fra bakhøyttalerne. Det kan hende jeg ikke har terminert kablene skikkelig i bananene (sjekker dette i kveld) men de på butikken mente det kanskje kunne skyldes at Youtube-appen i tv'en ikke klarte å splitte kanalene skikkelig til hver kanal.

Det er godt mulig problemene skyldes YouTube-appen men jeg synes dette er bittelitt snodig. Jeg har lest litt bob-bob omtaler av HDMI-kabler fra Hama så kabelen jeg har kan være en mulig feilkilde også.

Tv'en støtter ikke eARC, som trengs for Dolby Atmos men det hadde vært greit om Plex, Netflix++ fikk sendt lyden riktig til receiveren fra tv'en. Jeg teller på knappene om jeg skal skaffe en  Sony UBP-X800M2 4K BD-spiller, Playstation 5 eller Xbox series X (når de to siste blir lansert) og koble det rett i surroundreceiveren for å være sikker på at jeg får bra kvalitet på det jeg skal se av fysiske filmer. Bør jeg ha en NVIDIA Shield som kobles til surroundreceiveren enn så lenge for å være sikker på at lyden fordeles riktig til kanalene?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står litt dårlig i manualen. Men TVen støtter Dolby Atmos ut på ARC. Men det er nok kun Dolby Digital Plus med Atmos, slik som Netflix benytter.  TVen støtter ikke HD-lyd videreføring, slik som Dolby True HD (skikkelig Atmos) og DTS Master HD, slik at bedre kilder som UHD spiller, PS5 osv bør via forsterkeren.

NADen du linker til sier ikke at den støtter DD+, men regner med at den gjør det når den støtter True HD, hadde vært underlig hvis de ikke gjør det. Atmos ligger kun som tilleggsinfo til disse to formatene.

 

Det finnes noen sider med testklipp med både lyd og bilde fra Dolby på nettet, disse kan du nok kjøre via Plex og USB minnepinne rett i TVen for å få testet. 

Personlig så syntes jeg det bare ble rot med ARC oppsettet, og kjører PC og Nvidia Shield i stedet.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (16 minutter siden):

Personlig så syntes jeg det bare ble rot med ARC oppsettet, og kjører PC og Nvidia Shield i stedet.

Jeg tror det er det jeg kommer til å gjøre når jeg vil være sikker på at jeg får skikkelig lyd. Og da til 10.000-kroners spørsmålet; Nvidia Shield, konsoll (Playstation 5 eller Xbox series X) eller en UHD BD-spiller. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Kommer an på hva bruken din er.

UHD spiller gir mulighet for best bilde og lyd nå. PS5/XBX gir det om 5 måneder.

UHD spillerene får ofte apper som er utdaterte nokså kjapt. Konsoller er normalt litt knotete å bruke syntes jeg til film og annet enn spill. Skal ha PS5 selv, da jeg skal gå for PSVR2 når det kommer for å få sett 3D film skikkelig, og håper media fjernkontrollen bli bra, noe den ser ut til å gjøre. Jeg ga opp filmavspilling på min Xbox One S, og kjøpte en billig BD spiller i stedet for sone B (Har Oppo UHD spiller). Måtte ofte vente 10-15 minutter før jeg kunne bruke den pga oppdateringer, selv med kjapp nettlinje.

Nvidia Shield har fått oppdateringer jevnt og trutt og støtter det meste på en enkel og grei måte. Bruker den for Netflix for å få Atmos. Xboxen støtter også det, men igjen for irriterende i brukt til slikt for min del. Kjapp og enkel å bruke, og Android funker bedre til media avspilling enn Xbox grensesnittet gjorde syntes jeg. Slipper å gå inn i Netflix appen for å fortsette, de legger seg på hovedbildet. Får også styrt den fra min Logitech Harmony fjernkontroll (men det krever HUBen)

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er ingen surroundtester på YouTube lenger. De forsvant for 18 måneder siden. Kun stereo på YouTube.

men det finnes en test på Netflix. Søk på test patterns.
Du vil se i display på din surroundreceiver som skal så på straight når du har en kilde med 5.1 lyd.

Det ser du også på Netflix når du finner en film eller serie. 
Hvis din TV støtter Atmos, så vil du se det på samme sted hvor det evt. står 5.1. Også HDR eller Dolby Vision.

Jeg har 4 år gammel TV og 4 år gammel receiver, og ingen problem med lyd fra TV til receiver fra alle apper.

Netflix, HBO, Amazon, Viaplay og Rakuten TV har alle 5.1 lyd. Google films  har også begynt å komme seg.
NRK, SVT, TV3 og V4, pluss alle filmkanalene til Canal Digital og Viasat sender 5,1 lyd.

NRK har bare stereo på nett.  men 5.1 lyd på Das Boot via min OnePlace dekoder.

Lyden du får via TV og apper er Dolby Digital og Dolby Digital+.

Helt Ok, ettersom mange serier er greiest å se på TV.

Filmlyd fra Blu-ray/4K discer er klart best, så det blir  en  avveiing hvilke filmer man prioriterer.

 

 

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (1 time siden):

Det er ingen surroundtester på YouTube lenger. De forsvant for 18 måneder siden. Kun stereo på YouTube.

Jeg brukte noen av testene jeg fant på dette søket på YouTube men ut ifra det du forteller så er det ikke rart jeg ikke fikk mer enn stereo lyd. Takk for tips.

Jeg har en Philips HUE HDMI sync box koblet til og har egentlig innsett den ikke klarer å tolke / lese noe HDMI input fra ARC-utgangen på tv'en. Ikke sender den signalene videre til surrouncreceiveren heller. Litt snodig egentlig men det får bare være. Etter å ha søkt en del virker det som det er flere som sliter å finne plass til HDMI sync boxen i et surroundoppsett. Jeg må kable om men har koblet Tv HDMI ARC <-> Philips HUE HDMI sync box <-> surroundreceiver-

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kjell Olaf Winther skrev (På 19.7.2020 den 17.42):

Har aldri hørt om den Philips boksen....og har drevet med TV i noen tiår

Den boksen går i og for seg inn i "smarthjem"-satsingen til Philips og er et relativt nytt produkt. Det er ikke der problemet ligger da lyden jeg har problemer med ikke er i nærheten av å gå vida den boksen. 

Per nå er tingene koblet i rekkefølgen Philips HUE HDMI sync box -> NAD T757v2 (surround receiver) <-> Sony KD65XH8196 tv. Surroundreveiveren er oppdatert med NAD AM230 (for Atmos lyd) og NAD VM130 (for UHD). Tv'en og surroundrecieveren er koblet sammen med ARC-utgangen / HDMI 3 på tv'en og HDMI inn (4K) på surroundreceiveren.

Xbox, Chromecast og Microsoft Wireless display adapterer koblet inn i Philips HUE HDMI sync box. Når jeg bruker noe av disse vises riktig antall kanaler i displayet på surroundreceiveren. Når jeg bruker en av appene på tv'en går lyden over ARC-kabelen og det står kun 2.0 i displayet. Dette skjer uavhengig om jeg bruker appene til Netflix, YoutTube, Plex, tv'appen til Altibox, ViaPlay++ på tv'en og det er det jeg synes er litt snodig. I mitt hodet burde tv'en sendt 5.1 videre til surroundreceiveren, iallefall så lenge filmen / serien / whatever jeg ser på er i det formatet. 

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (7 minutter siden):

Det er jo en Meny i TV som viser hva slags lyd som sendes ut. Står den på PCM blir det bare stereo.

Jeg mener jeg husket jeg rotet i den menyen mens jeg testet ut litt her for en liten stund siden men husker ikke i farten hva jeg stilte inn på. Skal sjekke hva jeg endret til når jeg kommer hjem. 

Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til [Løst] Begrensninger i Android tv og surround?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...