Gå til innhold

Internett treg som sirup på veldig kraftig PC


Anbefalte innlegg

1 hour ago, ITme said:

Hei, jeg kan ikke se at dette har blitt foreslått. Jeg har lest flere som foreslår å oppdatere drivere. Jeg har en pc som var ny høsten 2019 som ikke tålte driveroppdatering, og måtte kjøre roll-back til hele 3 tidligere versjoner for at nettet skulle fungere. Fant ut at det var nettopp denne modellen som var problemet. 

Jeg fulgte denne videoen (etter to ukes tid med feilsøking), og det fikset problemet. Om det ikke funker, så se videoen for underholdningens sin del ?

 

 

 

Har disse pluss et par virtuelle nettverkskort som forsvant etter OS-massasjen:

NetworkAdapters_12jul2020.PNG.6eaadb8165673424b21119d0b35794b2.PNG

 

Surfer i øyeblikket fra den Realtek USB donglen. Det utgjør ingen forskjell i opplevd hastighet om jeg surfer fra LAN, WiFi eller USB ethernet dongle

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, freddy85 said:

Så du får samme hastigheten på PCen både ved kablet og trådløst forbindelse?

Riktig. Omtrentlig 16/2 hastighet i Mbps

Men 80/80 fra Linux Mint USB minnepenn. Er så fucked up dette!

Endret av G
Lenke til kommentar
Just now, Fievel said:

Tenkte bare avinstaller det fra enhetsbehandling, og restart pc. Også mål fart etter det

Det er prøvd med følgende framgangsmåte: Avinstallere, Scan for hardware changes, plugge ut og inn USB ethernet donglen siden den gir raskest tilgang med minimalt mikkmakk, og en speedtest både før og etter reboot. 16/2 hastighet fortsatt. Og da har jeg avinstallert samtlige nettverkskort i Enhetsbehandleren (Device Manager)

Lenke til kommentar

Vet ikke sikkert, men ja tror hastigheten på annet utstyr er i orden. Både med og uten tredjepartsrouter TP-Link. Altså også med Zyxel P2812 fra andre PC-er. Fra mobiltelefon på WiFi gir full pupp 80/80 nesten, fra Xbox kablet og nesten like godt på Playstation 4 (men kun litt redusert nedlast og bedre opplast der over WiFi).

Bruker ikke LAN til noe spesiellt gøy for tiden, så har slått av alt av være synlig for andre PC-er. Pleier også å slå av å dele Windows Update fra andre PC-er om jeg kan for å minimere tulleting som skjer på LAN uten min viten.

Har du en alternativ måte å teste LAN-hastighet ut fra denne PC, som ikke innebærer så mange Windowsendringer? FTP eller hva som helst annet som er enklere å avinstallere enn å tukle med alskens fandens Windowsinnstillinger som jeg har litt langt opp i halsen.

Lenke til kommentar
Sitat

Type the command “netsh interface tcp show global” into the command prompt box (without quotation marks) to view the configuration options of the computer in question. If the option “Receive Window Auto Tuning Level” has a setting of “normal” next to it, the Window Auto Tuning Feature is currently enabled.

To disable the feature, type the command “netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled” into the box on screen (without quotation marks) and hit “Enter” on your computer’s keyboard. The Window Auto Tuning feature will now be disabled.

Kan du teste ut det?

Lenke til kommentar
Just now, Fievel said:

Kan du teste ut det?

Ja dette var noe de Windows-support folka ønsket jeg skulle teste. Husker ikke men en annen faens kommando senket nedlastingshastigheten til 1 Mbps, husker i farten ikke hvilken, men den reverserte jeg da kjapt kan jeg ihvertfall si. Men den stod på normal før, og står nå disabled, den du spurte etter:

Så det så ikke ut til at det var noe spennende å hente.. Tror ikke at det var noen som helst forskjell på normal eller disabled på akkurat den du skrev der.

netsh__12jul2020.PNG.7a3bf5f992bf013e7de404f0f6485234.PNG

Endret av G
Lenke til kommentar
Just now, Fievel said:

ipconfig /flushdns er kjørt også?

Prøvde det også i CMD. Uten noe hjelp.

 

  

Just now, Fievel said:

Får du annerledes resultat på denne siden? https://fast.com/nb/

 

Ingenting som hogger tak i båndbredden under ytelse på oppgavebehandling heller?

Prøvd den også mange ganger. I øyeblikket ga den 17 Mbps nedlastning og 2.0 Mbps opplastning. Men til tider så har opplastning vært så ustabilt at den ikke har greid å lese det (spesiellt i går husker jeg at det var slik), så da har den vist et fantastitall for opplast på 140 Mbps, når den egentlig har vært nære 2 Mbps eller nært 0 Mbps. Fordi Speedtest by Ookla har gitt mer stabil opplastvisning rundt de 2 Mbps.

Klarer ihvertfall ikke å få øye på noe spesiellt som skulle hogge tak i ytelsen sånn nå.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hei,

har du resatt TCP/IP-stacken? Det er åpenbart noe som skurrer i bakgrunnen som forstyrrer nettverket på maskinen lokalt. Jeg ser du gjorde "in-place-oppdatering" og valt å beholde filer & apps. Det er nok noe rusk på din datamaskin, det kan ikke være hardware da du har testet Linux OK med samme hardware.

Kan være mest fornuftig å starte med det enkle, reset av TCP/IP-stacken. Åpne CMD via administrator og skriv følgende kommandoer og trykker enter hver linje ("kommando"):

netsh int ip reset

netsh int tcp reset

netsh winsock reset

Restart maskinen. Gjør en hastighetstest på: https://nettfart.no - noe forskjell nå?

Endret av Gjest
sitat -> code
Lenke til kommentar
28 minutes ago, ColdIce said:

Hei,

har du resatt TCP/IP-stacken? Det er åpenbart noe som skurrer i bakgrunnen som forstyrrer nettverket på maskinen lokalt. Jeg ser du gjorde "in-place-oppdatering" og valt å beholde filer & apps. Det er nok noe rusk på din datamaskin, det kan ikke være hardware da du har testet Linux OK med samme hardware.

Kan være mest fornuftig å starte med det enkle, reset av TCP/IP-stacken. Åpne CMD via administrator og skriv følgende kommandoer og trykker enter hver linje ("kommando"):

Restart maskinen. Gjør en hastighetstest på: https://nettfart.no - noe forskjell nå?

Da har jeg prøvd det du foreslo. Uten at det heller hjalp :shrug:

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Fievel said:

Prøvd noen av disse? https://www.drivereasy.com/knowledge/easy-fix-windows-10-slow-internet/#F1

Fyrer skudd i blinde jeg nå.. Men alt jeg har foreslått er hvertfall noe i samme gate som jeg ville gjort hvis jeg hadde hatt samme problem. Hva heter hovedkortet ditt og hvilken bios versjon har du?

Så hva som stod når en Enabled den der "Limit reservable bandwidth". Den stod da på 80 %, men burde den ikke slås av til 0 % når den ikke er enabled? Men interessant likevel. Får endre til 0 % og se:

Bandwidth-limit_80percent__13jul2020.thumb.PNG.67cfc54202958d7d3f61a45d2a2e0fc4.PNG

 

Edit:

Hadde ingen effekt med 0 %, selv etter en reboot. Har guide-skribenten misforstått? Kanskje den skal være 100 %. Synes ting der var tvetydig. Dessuten står ikke Windows 10 nevnt, men kun Server 2003 og Windows XP.

Edit2:
Pkt.4 der hadde null effekt, men forsøkte ikke omstart på PC. Vet ikke om sånt skal skje i sanntid eller om Windows alltid skal kreve omstarter for alt.

Men det skurrer for meg litt at om jeg gjør dette på en nettverksadapter, så skal liksom det påvirke resten også da? Siden alle nettverksadaptere får begrenset båndbredde. Prøver å tenke litt logisk inn i dette, men jeg har null windows-sertifiseringer. Og for meg så er det mye med Windows som ikke er så logisk laget.

Endret av G
Lenke til kommentar

Alright @G. Får grave litt dypere da. Limit reseravble bandwidth er standard til 80% - du kan slå den på og sette den til 0%.

Ber om at du laster ned MiniToolbox på BleepingComputer , starte programmet, huk av samtlige bokser i programmet TIL OG MED "List Devices" hvor du velger "ALL", du kan hoppe over "list users, partitions and memory size & lsit minidump files". Trykk så på knappen "GO". Last opp så tekstfilen som blir lagret på SAMME FILPLASSERING som programmet, filen har navnet MBT.txt. Antagelig vil den nok være i Download-mappen din. (C:\Users\<ditt_brukernavn>\Downloads).

Denne rapporter vil hjelpe oss med å grave dypere hvorfor du har et problem med netthastigheten.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
33 minutes ago, ColdIce said:

Alright @G. Får grave litt dypere da. Limit reseravble bandwidth er standard til 80% - du kan slå den på og sette den til 0%.

Ber om at du laster ned MiniToolbox på BleepingComputer , starte programmet, huk av samtlige bokser i programmet TIL OG MED "List Devices" hvor du velger "ALL", du kan hoppe over "list users, partitions and memory size & lsit minidump files". Trykk så på knappen "GO". Last opp så tekstfilen som blir lagret på SAMME FILPLASSERING som programmet, filen har navnet MBT.txt. Antagelig vil den nok være i Download-mappen din. (C:\Users\<ditt_brukernavn>\Downloads).

Denne rapporter vil hjelpe oss med å grave dypere hvorfor du har et problem med netthastigheten.

(lettere sensurert noen ting, men er sikkert helt unødvendig, er nnnnnnnnnn som er sensurert med)

MTB.txt

Endret av G
Lenke til kommentar

Hei @G!

 

Takk for svaret. Jeg ser du har installert noen programmer fra produsenten til hovedkortet, som jeg antar er ASUS:

AI Suite 3 (HKLM-x32\...\{CD36E28B-6023-469A-91E7-049A2874EC13}) (Version: 3.00.52 - ASUSTeK Computer Inc.)
GameFirst V (HKLM-x32\...\{6C9909F1-4703-4A1A-B2B2-CB305B54BB3C}) (Version: 5.0.24.1 - ASUSTeK COMPUTER INC.) Hidden

Dette er begge to programmer som kan være med å forklare problemet du opplever. Kan du vennglist starte GamerfirstV og se om det er noen instillinger der du kan justere på? HVIS IKKE, avinstaller GamerFirst V (husk å start maskinen på nytt!)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...