Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

KIA Optima PHEV servicepriser


Anbefalte innlegg

Driver og vurderer bytte av bil, og KIA Optima PHEV begynner å seile opp som en sterk kandidat. Det sies at kvaliteten på KIA er generelt meget god (?) og selvsagt er jo 7 års garanti kjekt å ha (kikker på 2016/2017-modeller). Men, det begynner jo å ane meg at denne garantien ikke kommer helt gratis. Den forutsetter at man følger serviceprogrammet, og det er vel egentlig som forventet. Jeg har imidlertid forsøkt å finne ut hva prisen på disse servicene er, men det virker for å være en godt bevart hemmelighet. Det nærmeste jeg har kommet  så langt er at service på Sportage koster over 7500 kroner, og det koster 7000 i året for serviceavtale på en Ceed. Forsøkte å ringe KIA her i byen for  spørre, men ga opp etter å ha blitt satt rundt i bedriften og gått gjennom diverse telefonkøer. Ser at det finnes to programmer, basic og premium, men aner altså ikke hva disse koster. Serviceintervall på 15kkm var jo også ganske kort synes jeg.

 

Noen her som har Optima hybrid og kan si noe om kostnader knyttet til eierskap av disse? Og hvorvidt kvaliteten er så god som folk skal ha det til.

Forsåvidt interessant å vite litt om Optima 1.7 diesel også. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til serviceprisene til Kia, men i følge motor i denne testen så mener de at de er gjennomsnittlige. 
https://www.motor.no/tester/biltester/kia-optima-stv-2017/

Jeg kan ikke se for meg at hver enkelt service på Sportage koster 7500kr?

Ut i fra det som står om basic og premium service, så vil jeg tro at premium er en del dyrere.

Anbefaler å sende mail til de tre forhandlerne som ligger nærmest deg med forespørsel om prisene på servicene på Optima.

Du hadde vel Ford fra før? Ford er ganske rimelige på service og delepriser.

Lenke til kommentar

Sendte dem mail, og fikk hurtig svar. Serviceintervall på Optima hybrid er 12mnd/15 000, og det er liten/stor service annenhvert år. Prisene på service er ca 4300 og 7000. Service inkluderer oppdatering av software og kartinfo (usikker på om dette siste kun gjelder i garantiperioden). ikke så verst det i grunnen, hvis jeg skal kjøpe oppdatert kart til min Ford (kartet jeg har nå er fra 2006) vil det koste rundt 4500 kroner.

Man kan også tegne serviceavtaler, men dette er mer vanlig for nybil. Kan også gjøres på brukte biler, men prisen vil da være avhengig av kilometerstand, estimert årlig kjørelengde og avtalens varighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet nå ikke om det er så positivt at man må innom verksted for å få oppdatert kartinformasjon. Nyere biler får vel gjerne dette via Wi-Fi automatisk. Mitt oppdateres vel ca en gang i måneden siden jeg har Wi-Fi dekning på parkeringsplassen.

Men bilen du der på er jo noen år gammel så må kansje forvente det da. Burde kunne fått oppdatere det selv via minnepenn eller noe.

15000km er litt kort intervall da. Ford har 20000km på Mondeo og 30000km på Ranger (noe som er litt vel lenge dog)

Men kansje det er en ekstra skjør motor i disse. Siden det er en PHEV vil vel mange kilometer gå kun på strøm og ikke slite på motoren dog.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...