Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva skjer med maskinen min? Hvorfor oppfører den seg som dette?


Anbefalte innlegg

Jeg lagde en tråd tidligere i dag. Men nå har problemet endret seg / Blitt løst

https://www.diskusjon.no/topic/1877177-er-psu-ødelagt-kort-video/

 

Til info så har jeg en "Start" knapp på hovedkortet som jeg bruker som følge av at kabinett mitt er helt åpent.

Knappen kan dere se på bilde på denne siden: https://www.komplett.no/product/850565?noredirect=true0

Jeg har ikke gjort noen ting utenom disse punktene som følger:0

  1. Maskinen skrus av automatisk 02:00 via "Wise autoshutdown" med mindre jeg gjør det før
  2. Jeg står opp og skal skru på maskinen så skjer dette 
  3. Jeg kobler ut strømkablene til GPU (ZOTAC GeForce RTX 2080 Ti Triple Fan) og det skjer det samme.
  4. Jeg drar hjemmenifra og maskinen er skrudd helt av med bryter på PSU, GPU er fortsatt frakoblet
  5. Jeg er på jobb i 3 timer, kommer hjem og prøver og starte maskinen, Da fungerer den tilsynelatende som normalt. Med en gang..

 

Hva er det som skjer? Hvorfor skjer dette? Hva kan jeg gjøre for og finne ut av det? Er det tegn på at noen komponenter er ødelagt?

På vei hjem så kjøpte jeg med en PSU. CEPTER PRIME 750 W 80+ BRONZE STRØMFORSYNING

Men siden jeg egentlig ikke har så god råd så lurer jeg på om jeg skal beholde den eller returnere den. Evt beholde den som backup.

 

Jeg trodde jeg var over gjennomsnittet god når det kom til PC men dette skjønner jeg svært lite av.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
simen929 skrev (32 minutter siden):

Hva er det du tar på på videoen? Litt dårlig lys. Ser ut som du tar i GPU og maskinen slår seg på i et kort øyeblikk?

Dersom du tar ut GPU og prøver samme prosedyre, er det noe forskjell? Altså ikke bare tar ut strømkablene, men drar ut kortet. 

En vanlig start knapp til PC, Bortsett fra at den er montert på hovedkortet. Den har jeg alltid brukt siden jeg har et åpent kabinett. Jeg la en link til hovedkortet i første post slik at du kan se knappen jeg benytter meg av.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Ok, da gir jo det mening.

Det er ikke slik at kursen er overbelastet? Om morgenen bruker man ofte en del energi. Dersom PCen går på samme kurs kan jo det medføre at den ikke klarer å starte om morgenen men fungerer fint på ettermiddag.

Enkleste metoden å feilsøke er vel uansett å fjerne komponent for komponent og se om det utgjør noen forskjell. Men dersom det er kontinuerlig forskjell morgen/ettermiddag har jeg heller troen på at det er en annen årsak. Det kan dog være PSU som kødder seg, men meget merkelig om det kun skjer morgen. Antar at det ikke er snakk om enkelttilfelle, men over tid? 

 

Lenke til kommentar
simen929 skrev (6 timer siden):

Ok, da gir jo det mening.

Det er ikke slik at kursen er overbelastet? Om morgenen bruker man ofte en del energi. Dersom PCen går på samme kurs kan jo det medføre at den ikke klarer å starte om morgenen men fungerer fint på ettermiddag.

Enkleste metoden å feilsøke er vel uansett å fjerne komponent for komponent og se om det utgjør noen forskjell. Men dersom det er kontinuerlig forskjell morgen/ettermiddag har jeg heller troen på at det er en annen årsak. Det kan dog være PSU som kødder seg, men meget merkelig om det kun skjer morgen. Antar at det ikke er snakk om enkelttilfelle, men over tid? 

 

Jo det har bare skjedd en gang. 

Det har skjedd noe lignende for en god stund siden. Men da startet maskinen og viftene gikk, men fikk ikke bilde. Tok ut gpu og satt det inn igjen så fungerte det, da hadde jeg riktig nok flyttet maskinen tidligere samme dag så da tror jeg gpu hadde løsnet litt. 

Lenke til kommentar

Virker som at den ikke klarer å dra i gang med psuen.
Kan være noe som ligger innpå HK f.eks, hold inne startknappen i 4 sek i tilfelle den har bootup i bios der.
Som det sies her om kurs så prøv en annen kurs i huset også om sikringen er stor nok, jordingsfeil i nabolag kan også skje

Om du kan, så kan du ha glemt noe: Bytt på ram brikker, ta ut en. Cpu strøm skikkelig i? Er hk batteriet dødt/reseat? Drar viftene for mye "oppstarts-strøm" samt harddisker? Er alt strammet å tight?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...