Gå til innhold

Sveising på bil hjemme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en bedrift er det åpenbart en hel del krav, kursing i varme arbeider, brannsikkerhet osv. det samme gjelder dersom du gjør dette i næringsøyemed, altså ikke bare som hobby på din egen bil.

Hjemme hos deg selv, som hobby, tror jeg nok ganske sikkert du kan gjøre nesten som du vil, det er ingen krav fra arbeidstilsynet, men brannforskriften gjelder trolig likevel, som sier at du må utvise aktsomhet ved brannfarlig aktivitet, du kan få et problem dersom du står i en tregarasje eller lignende å sveiser på bil, både med forsikringen og brannforskriften.

Sveising er som kjent særdeles brannfarlig, jeg ville selv aldri stått i en garasje av tre eller i nærheten til trebygninger og sveiset.
Dersom en sveiseperle suser av sted og finner noe brennbart, så tar det fyr, garantert, enten det er garasjen, huset, skogen bak huset, håret ditt eller kjeledressen (been there).

Sveising på bil har også sine egne risikoer, som bensintanker, understellsmasse, elektrisk anlegg (som du åpenbart kobler fra batteriet) og annet som lett tar fyr under sveising.

Ha alltid en særdeles god plan for hvordan du skal slukke det, dersom det tar fyr, å følg nøye med på unormale lukter og røykutvikling.
Har sveiset en hel del, og også prestert å satt fyr på en hel del, det er helt utrolig hvor fort sveiseperler antenner nesten hva som helst.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Svein M skrev (12 timer siden):

Du har ikke lov å plage naboene, så om de er lei så er det bare å slutte.

Det er vel i og for seg riktig, etter Naboloven skal man ikke plage naboen.

I virkeligheten skal det nok litt til før naboen kan si noe på det man driver med på egen eiendom.
Det er først når det over tid skader naboens eiendom, eller er til særdeles stor ulempe, at man må føye seg etter naboen.
Ellers ville det blitt temmelig kjipt, om man måtte være stille når naboen ønsket, ikke kunne drive med det man ville på egen eiendom uten naboens velsignelse osv.

Stort sett holder det å bruke skjønn, men åpenbart ikke for alle, ettersom noen ikke eier folkeskikk.
Jeg ser ingen problem ved å sveise på bil i sitt eget hjem, så fremt det gjøres trygt og ikke er til fare for naboen.

Står trådstarter for eksempel i en tregarasje som ligger i nærheten til naboens bygninger å sveiser, så ville også jeg vært særdeles irritert, å bedt om å få slutt på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...