Gå til innhold

ANNONSE: Sameiet ville ha elbil-lading på alle parkeringsplasser, uten å betale for det. Slik løste de det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dyrt og dyrt... Jeg betaler 549kr/mnd for 12000 km pr år (Vet ikke hvordan Ohmia holder styr på kjørelengden min, men det er deres problem) Hvis jeg i snitt bruker 20 kWh/100 km, blir det 2.75 kr/kWh eller 5kr mila. Dyrt, men til gjengjeld er inngangsprisen 5000 for meg og 0 for borettslaget. Egen installasjon ville koste minst 15 - 20 000 og da har du fortsatt problem med effektstyring og manglende kapasitet i installasjonen

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
EPXAFNEQ skrev (På 4.6.2020 den 14.21):

Dyrt og dyrt... Jeg betaler 549kr/mnd for 12000 km pr år (Vet ikke hvordan Ohmia holder styr på kjørelengden min, men det er deres problem) Hvis jeg i snitt bruker 20 kWh/100 km, blir det 2.75 kr/kWh eller 5kr mila. Dyrt, men til gjengjeld er inngangsprisen 5000 for meg og 0 for borettslaget. Egen installasjon ville koste minst 15 - 20 000 og da har du fortsatt problem med effektstyring og manglende kapasitet i installasjonen

549 i måneden er ekstremt dyrt for 12000 km i året.

Alternativet til Ohmia er IKKE at hver enkelt oppretter egen ladeløsning, men at sameiet eller borettslaget betaler infrastrukturen, og hver beboer bekoster egen ladeboks. Dette blir en større utgift med en gang, men mye billigere over tid.

Dessuten finnes det andre løsninger enn Ohmia som også finansierer infrastrukturen for deg, og som er billigere og der du også ender opp med å eie ladeanlegget til slutt. Og du betaler for det du faktisk lader.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
EPXAFNEQ skrev (På 4.6.2020 den 14.21):

Dyrt og dyrt... Jeg betaler 549kr/mnd for 12000 km pr år (Vet ikke hvordan Ohmia holder styr på kjørelengden min, men det er deres problem) Hvis jeg i snitt bruker 20 kWh/100 km, blir det 2.75 kr/kWh eller 5kr mila. Dyrt, men til gjengjeld er inngangsprisen 5000 for meg og 0 for borettslaget. Egen installasjon ville koste minst 15 - 20 000 og da har du fortsatt problem med effektstyring og manglende kapasitet i installasjonen

Det tar tilsynelatende i snitt 3,5 år før en alternativ fastinstallasjon er billigere enn lading som tjeneste. Det er ikke veldig lenge når man snakker om et borettslag/sameie. Det betyr dog ikke at 'alle' nødvendigvis er tjent med å gå for fastinstallasjon. Jeg må dog si at vilkårene til akkurat Ohmia får nakkehårene mine til å stritte litt, fremstår ikke som veldig forbrukervennlige - det ville vært optimalt om forbrukerrådet så litt på disse tjenestene og satte noen bedre krav. https://velstyrt.no/eie-eller-leie/

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...