Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fra brønn til badebasseng


Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har ett hus med en gammel brønn i hagen. Huset er nå koblet til offentlig vann og kloakk, så brønnen ligger der å er ikke til noen nytte. Den ser ut til å være ca 4x3,5 og ca 4 meter dyp.

Det jeg lurer på nå, er om jeg skal gå i gang med å lage badebasseng av brønnen. Det blir ikke tidenes største basseng i såfall, men likevell stort nok.

 

Har noen gjort noe lignende før? Er det søknadspliktig i og med at brønnen faktisk er der fra før?

Sikring må selvfølgelig til. Må og fylle i så ikke det blir for dypt, isolere bunn (sidene og?) legge varmekabler, og opplegg for vannsirkulasjon.

 

Noen som har noen tips her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsom idé. Har dessverre ikke erfaring eller mye tips, annet enn å ringe kommunen og spørre. De har alltids et servicekontor.

Ville også foreslå å ikke utelukke å grave litt rundt og gjøre det litt større, for komfortens skyld. Ikke sikkert du må investere så mange ekstra tusenlapper, både i bygging og ekstra vedlikehold (vannrensing). Regner med at brønnen ikke er særlig mye mer enn 1.5 meter bred, hvis dét, da blir det mer som et boblebad eller en badestamp å ligne. Ikke så mye rom til å bevege seg rundt. Men, et boblebad/stamp er jo fint det også!

Går du videre med det, oppdatér gjerne.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Høres mer ut som en septiktank enn en brønn

Dægærn. Hvor mye koster en septiktank i motsetning til et basseng?? Dét var jo en temmelig genial idé.

Ville også dele denne artikkelen rundt emnet, morsom tilfeldighet at denne dukket opp nå da:

https://e24.no/naeringsliv/i/jd42ob/hjemmesommer-gir-salgsboom-alle-skal-ha-basseng?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR0YrjzIiBnuAxlzrRdSKjSRGpKj_KDZIGLwV7j6ksH7pIPd018JwWyDzRU#Echobox=1590944936

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Kjenner et par som har badebasseng, der er det gravd et hull i bakken, det slipper jo du, og så er det et skjelett i stål som ligger rundt, og en slags fiberduk av et vanntett materiale, mente å huske at det ikkje var så utrolig dyrt, og det ser helt fint ut. De bruker varmepumpe som varmekilde. 

Går jo an å flise og stelle det til som et "vanlig" badebasseng, men ser for meg at det blir mer arbeid, uten at jeg har noe som helst peiling på det.

Noe annet jeg har sett er sånne gigantiske glassfiberbadekar man putter nedi et hull og så er man ferdig, type sånn som dette. https://www.lathampool.com/fiberglass-pools/

Lenke til kommentar
Dubious skrev (19 minutter siden):

Bruke masse penger for noe man kan bruke noen dager i året..

Bedre å bruke pengene på stamp med varme, så kan en nyte det hele året

Det er vel ingen som lager basseng uten varme i Norge, men det går jo selvsagt vesentlig mer energi og det må større og dyrere utstyr til for å holde 15-20000 liter vann varmt enn 2000..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dubious skrev (På 1.6.2020 den 13.54):

Bruke masse penger for noe man kan bruke noen dager i året..

Bedre å bruke pengene på stamp med varme, så kan en nyte det hele året

 

grovetussen skrev (På 1.6.2020 den 14.16):

Det er vel ingen som lager basseng uten varme i Norge, men det går jo selvsagt vesentlig mer energi og det må større og dyrere utstyr til for å holde 15-20000 liter vann varmt enn 2000..

Det kan glasses inn. Eller plast eller lignende.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...